»

Jak na rozmazané pozadí? Využijte hloubku ostrosti!

Hloubka ostrosti je jedním ze základních a nezbytných kreativních nástrojů fotografa. Pod tímto názvem se skrývá pole, kde se obraz jeví jako ostrý, zatímco vše před a za ním je rozostřené. Takovýmto způsobem lze krásně zvýraznit objekt nebo detail a oddělit ho od rušivého pozadí anebo naopak proostřit celou fotografii. Jakým způsobem toho docílíme?

Obsah

Jak to funguje a proč?

Vše před a za bodem, na který zaostříme, začíná pozvolna ztrácet ostrost. Zprvu je to okem nepostřehnutelné, ale čím dále od ostrého bodu se díváme, tím více se obraz jeví jako rozmazaný.

Oblast mimo hloubku ostrosti je nazývána bokeh (toto zvláštní slovo je z japonštiny). Jednou z kvalit či slabin každého objektivu právě je, jak kvalitně zobrazuje “neostrost” tedy, jaký má bokeh. Jeho kvalita je ovlivněná tvarem otvoru sluneční clony a počtem jejích lamel.

Hloubka ostrosti je tedy vše, co se lidskému oku jeví jako ostré – od nejbližšího ostrého předmětu, po nejvzdálenější ostrý předmět.

Hloubka ostrosti

Hloubka ostrosti

Proč bychom ale měli chtít měnit pole ostrosti oproti automatickému nastavení našeho fotoaparátu? Tato funkce nám umožní kontrolu nad výslednou fotografií a nad pozorností diváka. Z estetického hlediska je vhodné zvýraznění detailu spolu s měkkým rozostřením pozadí velmi žádoucí. A naopak, abychom nezanedbávali důležitost velké hloubky ostrosti – ta se zvláště hodí pro krajinářskou fotografii, architekturu apod., kde chceme zdůraznit velký prostor s ostrým popředím i pozadím v celé jeho kráse.

Jak docílit změny hloubky ostrosti?

Hloubka ostrosti je především ovlivněna ohniskem a clonou. Změny hloubky ostrosti tedy dosáhneme jedním ze dvou způsobů:
1. změnou ohniskové vzdálenosti –  dlouhá ohniska (teleobjektivy) zobrazují menší hloubku ostrosti („způsobují rozmazané pozadí“) než krátká (tzv. širokáče);

2. změnou clony – čím více clonu otevřeme (na nižší clonové číslo), tím menší hloubku ostrosti získáme (tím „rozmazanější pozadí“ bude) a naopak

Čím otevřenější clona a delší ohnisko => tím menší hloubka ostrosti a větší rozostření pozadí a popředí.
Čím zavřenější clona a kratší ohnisková vzdálenosti => tím větší hloubka ostrosti a tím ostřejší popředí i pozadí.

Podrobně si teď rozebereme oba způsoby.


E-kniha-Fotime-venku-small64Mnoho příkladů nastavení foťáku s malou i velkou hloubkou ostrosti v praxi najdete v kompletním návodu na focení venku v každé denní době a za každého počasí z produkce JakNaFoceni.cz.

Fotíme venku: Doma i na dovolené I a II.

Cena je 189/199,-Kč za e-knihy v PDF s více než stovkou fotografií

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIHY A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihy ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Koupit

GARANCE vrácení peněz! Pokud se vám kniha nebude líbit, vrátím vám 100% z ceny!


Ohnisková vzdálenost a hloubka ostrosti

Dlouhá ohniska

Dlouhá ohniska (dlouhá skla, teleobjektivy), přibližně od 80mm výše, zvětšují subjekt a komprimují pozadí. To pak způsobí zhuštění zaostřeného pole, které se zdá kratší. Hloubka ostrosti proto není ovlivněna přímo ohniskovou vzdáleností, ale zvětšením subjektu. Ve výsledku je to ale totéž a znamená to, že čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší je hloubka ostrosti při stejném nastavení. Totéž platí o tom, kam umístíme objekt ve vzdálenosti k objektivu.

Čím blíže je objekt, tím větší se jeví a tím menší bude hloubka ostrosti.

Obecně tedy platí, pokud chcete fotit portrét a nechat člověka vystoupit z rozostřeného pozadí, použijte delší ohnisko (100mm a více) či jděte blíže.

Hloubka ostrosti - dlouhé ohnisko

Hloubka ostrosti – dlouhé ohnisko

Foceno na clonu 5, čas 1/100. Ohnisko bylo pouze 50mm, což nepatří mezi dlouhá „skla“, avšak díky minimální vzdálenosti od subjektu se hloubka ostrosti zmenšila.

Krátká ohniska

Velmi krátké ohnisko nabízejí širokoúhlé objektivy, (od 35mm níže). Ty zobrazují obecně větší hloubku ostrosti. Pokud chceme objekt vyfotit zblízka, bude hodně opticky zkreslený – protažený. Široké (rozumějte krátké) ohnisko tedy použijte, pokud potřebujete proostřit větší část obrazu či obraz celý.

Hloubka ostrosti - krátké ohnisko

Hloubka ostrosti – krátké ohnisko

Také tato fotografie je focena na clonu 5, čas 1/200. Ohnisko bylo v tomto případě 17mm, což způsobilo protažení hlavy koně a také zvětšení hloubky ostrosti.

Clona a hloubka ostrosti

Clona je pohyblivý otvor uvnitř objektivu, který dovolí kontrolovanému množství světla proniknout na čip a vytvořit tak obraz. Velikost této clony ovlivňuje velmi markantně hloubku ostrosti. Pro ty co si vybírají digitální kompakt jsme vysvětlili fungování a parametry clony v předchozím článku.

Klikněte na obrázek pro zvětšení.

Hloubka ostrosti - clona

Hloubka ostrosti – clona

Orchidej byla focena ze stativu pomocí různých clon. Pokud uvažujete o koupi nového fotoaparátu a využití hloubky ostrosti vás zajímá, měli byste si vybrat fotoaparát s možností manuálního nastavení, protože podobných přesných efektů s plně automatickým kompaktem nedocílíte.

Jak změnit clonu na fotoaparátu?

1) Fotoaparát s manuálním ovládáním: 

Pokud fotíte zrcadlovkou nebo vlastníte fotoaparát s manuálním ovládáním clony, budete mít vše pod kontrolou. Foťák tedy nastavte do režimu A (u Canonu Av), který znamená prioritu clony. Čas bude automaticky přiřazen. Můžete také zvolit plně manuální režim M, kde kromě clony budete nastavovat i čas.

Režim priority clony je oblíben u většiny fotografů a to je právě z toho důvodu, že dovolí snadno měnit hloubku ostrosti podle potřeby. Doporučuji ho jako standardní nastavení, pokud tuto možnost máte. Pomocí ovládacího kolečka budete moci pohotově měnit clonové číslo.

2) Fotoaparát bez možnosti manuálního nastavení (kompakty nižší a střední střídy):

Pokud váš kompakt nemá možnost změny clony podle vaší vůle, existuje jedna možnost, jak si pohrát s nastavením ve váš prospěch. Nejedná se v pravém slova smyslu a nastavování clony a hloubky ostrosti, ale je to jediná možnost, jak manipulovat clonou na kompaktu a do jisté míry tak rozhodovat o způsobu fotografování určité scény. Nebudu vás již tedy déle napínat – jsou to přenastavené režimy či motivové programy (typicky například: portrét, makro, krajina), které si právě „hrají“ s nastavením clony a času.

Předvolené režimy snímání a jak ovlivňují hloubku ostrosti

Režimy snímání

Režimy snímání

Kompaktní fotoaparáty i některé zrcadlovky nabízejí přednastavené programy či režimy k focení mnoha různých scén. V této chvíli nás zajímají především tyto:

Režim snímání - makro

Režim makro: Přepneme jím na extra krátkou ostřící vzdálenost, je-li k dispozici, abychom mohli jít velmi blízko k objektu. Zároveň deaktivujeme zoom. Malá vzdálenost společně s otevřenější clonou zajistí extrémně malou hloubku ostrosti, tak typickou pro makro fotografii. Nehodí se pro focení běžných scén, ale pouze na detaily.

Režim snímání - portrét Režim portrét: Vybere menší clonu kvůli rozostření pozadí, aktivuje v blesku redukci červených očí a v autofokusu se soustředí na detekci obličeje blízkých subjektů.

Režim snímání - krajinaRežim krajina: vybere větší clonu, aby byla hloubka ostrosti co největší, zároveň deaktivuje blesk, který by v krajině nebyl k užitku.

Musíme mít na paměti, že tyto režimy jsou plně automatické a tak se nám může stát, že fotoaparát netrefí clonu, kterou jste zamýšleli a místo 3,5 vybere f8, která nedosáhne žádoucího rozostření. Kompakt prostě rozhodne za vás. Pokud vás to vytáčí, možná nastal čas na upgrade vašeho fotovybavení…

Tip: Výrobci digitálních kompaktů si jsou vědomi atraktivity a krásy snímků, které pořizují digitální zrcadlovky s kvalitními objektivy. Nabízejí proto napodobení hloubky ostrosti pomocí funkce rozostření pozadí, která je součástí některých modelů kompaktů.

Velký výběr kompaktů a zrcadlovek =====>

Čtěte více =====>

Příklady použití a nastavení hloubky ostrosti

Malá hloubka ostrosti

Malá hloubka ostrosti

1) Příklad nastavení malé hloubky ostrosti:

Hodí se například na fotografii dětí, portréty, detaily, květiny, jídlo, ale i další objekty.

Fotoaparát s manuálním nastavením: Použijete delší ohnisko, například 80-100mm. Clonu otevřete na jednu z nejnižších – 5,6 či  nižší. To záleží na vašem objektivu.

Fotit ostře na otevřené cloně je kvůli malé hloubce ostrosti náročnější, takže se ujistěte, že ostříte skutečně přesně na místo určení a nikoliv na střed, či někde „kousek vedle“.

Nastavení pomocí předvolených režimů u kompaktů: Podle fotografované scény zvolíte režim portrét anebo detail/makro. V případě portrétu zazoomujete směrem k T – delšímu ohnisku. Fotoaparát sám zvolí nižší clonu.

Foto: Fotografie skleniček je focena na clonu 2,8, čas 1/100 s, ohnisko 55mm, ISO 250.

2) Příklad nastavení velké hloubky ostrosti:

Fotoaparát s manuálním nastavením: chcete-li fotit krajinu, v níž musí být ostré jak popředí tak pozadí, zvolte kratší ohnisko objektivu (28mm či nižší) a také vyšší clonové číslo (například f16).

Jak jsme si řekli, samotné krátké ohnisko zajišťuje větší hloubku ostrosti, proto je možné, že v mnoha případech vám postačí clona poměrně nízká. Pohrejte si sami s nastavením vašeho foťáku a na displeji pak zkontrolujte (při zvětšeném obrázku), zda je výsledek vašeho snažení podle vašich představ. Pokud fotíte pouze vzdálené panorama bez popředí, nemusíte nutně volit příliš vysokou clonu.

Nastavení pomocí předvolených režimů u kompaktů: Zvolte režim krajina a fotoaparát udělá v podstatě to, že sám vybere vyšší clonu, která proostří snímek. Zoom posunete směrem k W (Wide) – nejširšímu ohnisku.

Velká hloubka ostrosti

Foceno na clonu 11, 1/80 s, ohnisko 18mm, ISO 200.

A nezapomeňte, neexistuje univerzální návod, jak správně fotit. Proto i krajinu můžete fotit s malou hloubkou ostrosti a portréty s velkou. Záleží pouze na vašem uměleckém záměru!

Čtěte dále ======>

Dobré světlo!

Vaše LenkaS

P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.

31 comments

Skip to comment form

  1. Petr U.

    Dobrý den,
    při hledání informací, jak lépe fotit jsem narazil na Vaše stránky a
    chtěl bych Vám poděkovat za Vaše cenné rady a inspiraci – je to perfektní a srozumitelné.
    Chtěl bych Vás touto cestou požádat o radu.
    Bojuji, tak jako mnoho uživatelů digi zrcadlovek, kteří přešli z kompaktu s ostrostí fotografie.
    Rád fotím krajinu a pořád mám pocit, že to není tak ostré a prokreslené,
    pořád řeším problém, kam správně ostřit a v jakém režimu ostřit ( bodový, ..) a jak nastavit expozici s ohledem na kvalitu mojí výbavy.
    Dívám se na Vaši fotografii krajiny s domem na konci článku -Jak na rozmazané pozadí Využijte hlouku ostrosti.,
    fotografie je tak, jak bych to chtěl taky někdy zvládnout. Můžete prozradit, kam bylo ostřeno ? A proč ISO 200?

    Moje vybavení je Olympus E420 se dvěma setovými objektivy. Nyní pořád řeším, zdali je toto vybavení dostatečné
    pro krajinnou fotografii a rodinnou foto z dovolených. Fotím pouze pro svoji potřebu a občas něco zvětším na A4 na pověšení na zed.
    Můžete posoudit z Vašich zkušeností tuto výbavu a případně názor, zda si pomohu, pokud koupím objektiv Zuiko 12-60 f 2.8/4 ?

    Nevím zda mám investovat do objektivů a zůstat u Olympusu a nebo se pokusit změnit značku, třeba Nikon, ale přeci jenom velikost investic musím též zvážit a nemohu jen tak utrácet.

    Pokud Vám čas dovolí a dokážete mě odpovědět a poradit, budu Vám velmi vděčný.
    Předem Vám velice děkuji.

    S pozdravem.

    1. LenkaS

      Milý Petře,

      začnu nejlehčí otázkou – na ISO 200 fotím, protože je to defaultní nastavení většiny zrcadlovek Nikon, včetně té mojí.

      U fotografie jsem ostřila asi do jedné třetiny dřevěného zábradlí blíže ke mně. Jedná se o využití tzv. hyperfokální vzdálenosti, která říká, že ostré pole je rozdělené od bodu ostření následovně – jednu třetinu před a dvě třetiny za bodem ostření. Závisí pak na cloně a ohnisku, kam až toto pole bude sahat. Pokud máme dostatečně krátké ohnisko a vysoké clonové číslo, můžeme proostřit celou fotku tak, že zaostříme asi do 1 třetiny od nás a o zbytek se postará objektiv. Takhle je to zjednodušené, ale existují na to dokonce přesné tabulky, které udávají, jak velké pole bude proostřené při určité cloně a ohnisku. Tím už jsem čtenářům nechtěla plést hlavu – zároveň se přiznám, že podobné propočty nepoužívám. Vyzkouším podle intuice a možností clonu a ohnisko a případně zkontroluji ostrost zvětšením na displeji.

      Co se týče výběru značky zrcadlovky, v tomhle osobně nejsem vyhraněná a spíš si myslím, že v dané kategorii jsou si modely (těla) jednotlivých značek podobné. Pokud byste tedy přecházel třeba na podobné malé základní modely zrcadlovky Nikon tak si nemyslím, že byste si nějak moc pomohl.
      Jiné je to s objektivy, protože tam je smůla Olympusu, že výběr objektivů je oproti Canonu a Nikonu daleko menší, například firmy Sigma, Tamron apod. nenabízejí objektivy s vhodným bajonetem i pro Olympus (nebo alespon ne všechny modely). Přitom ceny oproti „originálu“ jsou asi poloviční a poměr cena kvalita je tedy velmi dobrý.

      To zmiňuji, protože cena objektivu Zuiko je dost vysoká a clona na delším ohnisku je f4. I když objektiv je to podle všeho kvalitní a s užitečným ohniskovým rozsahem. Určitě je to tedy v rámci možností Olympusu dobrá volba, která by s největší pravděpodobností měla přispět i ke zvalitnění kresby na krajinářské fotografii.

      Nechci za vás rozhodovat, zda změnit značku, jen za sebe můžu říct, že by mně asi štvalo být odkázaná na Zuiko, když pro jiné značky je nabídka širší i za rozumnější cenu…(Anebo si pořiďte Zuiko z druhé ruky, to by se už mohlo vyplatit).

      Přeji vám tedy dobré světlo a štastnou volbu,

      Lenka

  2. Petr U.

    Dobrý den,
    velice děkuji za Vaši odpověď.

    O metodě ostření na třetinu neboli využití hyperfokální vzdálenosti vím teoreticky,
    ale nějak mě to pořád nejde prakticky a hlavně , když mám krajinu daleko před sebou, tak
    nějak neumím odhadnout tu třetinu. Samozřejmě to chce určitě více praxe a citu.
    Šlo mě spíše o nějakou fintu, jak si tento princip co nejrychleji osvojit.

    V případě, kdybych se rozhodl pro změnu a chtěl odejít od Olympusu, dokážete mě doporučit,
    jaký přístroj + objektivy budou lepší, abych si tedy polepšil o proti stávající sestavě a
    cenově se pohyboval cca kolem 15 tisíc ? Pokud to vůbec jde ?

    Předem Vám děkuji za odpověd.

    S pozdravem Petr

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      po pravdě ostření krajiny jsem nikdy moc neřešila. Samo použití velmi širokého ohniska zaručuje poměrně velkou hloubku ostrosti a pak to chce samozřejmě stativ a clonu alespoň f11 nebo f16 a najít si nějaký ten bod na třetině cesty mezi nejbližším a nejvzdálenějším požadovaným ostrým bodem a na ten zaostřit. Když takový bod chybí, tak to se přiznám, že mám taky problém zaostřit.

      Co se týká zrcadlovky, tak v samostatném článku píšu o výběru a třídách zrcadlovek: https://www.jaknafoceni.cz/17/jak-si-vybrat-digitalni-zrcadlovku/
      Do 15 000 se setovým objektivem seženete jen zrcadlovky nižší třídy. Jsou lehké a malé, ale postrádají některé užitečné funkce. (třeba bodové ostření mi u jedné takové, myslím Nikon D5000 chybělo a podobně).

      Možná bych doporučila se poohlédnout po střední třídě zrcadlovek a pořídit si Nikon D90 se seťákem. Sama jím fotím a tohle tělo je v poměru cena kvalita stále ještě jeden z nejlepších. Pokud si k tělu koupíte „pouze“ setový objektiv, můžete se dostat někam na 17000,-.

      Takže přeju šťastnou volbu!

      Lenka

  3. Sandra

    Uvažuji a koupi nikonu D3200, chci se zeptat zda je pro takovéto otření dostatečný? Bohužel jsem odkázaná na velmi malé finance, které mohu investovat a tak by pak jedině připadal v úvahu Nikon D90, jenže ten mi zase nedoporučili jako mojí první zrcadlovku v obchodě. Tak už tedy nevím.

    Děkuji za odpověď, Sandra

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      v prvé řadě bych doporučila článek https://www.jaknafoceni.cz/17/jak-si-vybrat-digitalni-zrcadlovku/. Je pravda, že 3200 je začátečnická zrcadlovka – malá lehká… Zvládne základní fukce, manuální nastavení, manipulaci s clonou a tedy hloubkou ostrosti. Nikon D90 je oproti tomu už střední třída. Má více možností ale je těžší a větší. Z toho tedy asi vycházeli v obchodě, když vám jí nedoporučovali. Zkušenosti jsou, že kdo si pořídí zrcadlovku, buď si ji zamiluje, nebo jí vytáhne maximálně tak doma na focení rodinné oslavy. Zkrátka je to břemeno. Jde o to, jestli chcete větší břemeno, které je lepší a pokročilejší nebo lehčí břemeno, pohotové, ale pro pokročilejší focení vám na něm asi bude něco chybět… Ale to bude až časem… Na začátek je 3200 dobrý, jde o to, jak brzy (a jestli) pak budete chtít přejít na vyšší třídu, pokud vás focení chytne.

      S pozdravem,

      Lenka

      1. Sandra

        Děkuji za rychlou odpověď…
        Avšak rozhodla jsem se nakonec pro Nikon D3200, pokud mne focení chytne, poputuje foťáček dál do mladší generace. Pokud ne, zůstane u mě, chci hlavně celkově vyzkoušet jak se zrcadlovkou fotí a jak to všechno vůbec funguje :). Pak až se rozjedu budu rovnou investovat do vyšší třídy, kde jsem pak ochotna vsadit i více jak 40 000kč, ale jistě chápete, že v podctatě ani „nevím“ do čeho jdu, zrcadlovku jsem držela v rukou jen párkrát…

        1. LenkaS

          Souhlasím s vámi. Vyzkoušejte a uvidíte. Přeju hodně zábavy! Lenka

        2. Honza

          Dobrý den, můžu se zeptat na Vaše osobní zkušenosti s D3200, postoupila do mladší generace nebo jste si jí nechala. Právě se totiž taky rozhoduji o pořízení tohoto foťáku do začátku. Předem děkuji.

  4. Mirek

    Dobrý den, mám dotaz ohledně focení makra.
    Zatímco u mého ultrazoom Canonu S5iS při přepnutí na makro lze fotit od 0 cm – limitem je jenom stín čočky od objektivu přiloženého k objektu – jak je to u zrcadlovky? Díky za odpověď a tyto stránky

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      díky za dotaz! U zrcadlovky záleží na objektivu. Každý objektiv má minimální ostřící vzdálenost. Existují tzv. pravé makro objektivy, které zobrazují 1:1 – tedy objekt je na čipu stejně velký jako v reálu. Pak existují třeba makro 1:2 které zobrazují objekty poloviční. Minimální ostřící vzdálenost závisí také na ohnisku objektivu. Čím delší sklo, tím delší zaostřovací vzdálenost. Pro představu, můj Nikon 105mm macro 1:1 ostří na 31 cm. V tomto ohledu je ale spíš podstatný právě poměr zobrazení. Pokud je to 1:1 máte zaručeno, že objekt bude dostatečně velký – prostě pravé makro. Pokud chcete tuto vzdálenost zmenšit – a tedy zvětšit poměr makro třeba na 2:1 – můžete si pořídit tzv. mezikroužky, které se našroubují mezi tělo a objektiv a tím jakoby vysunou objektiv dopředu a zmenší ostřící vzdálenost. Takže podtrženo sečteno, s kvalitním objektivem a makro pomůckami jste v podstatě bez limitu. Samozřejmě to vše vyjde dráž než kompakt…

      Dobré světlo!

      Lenka

  5. Radim

    Dobrý den,

    zavítal jsem na vaše stránky a musím přiznat, že většinu věcí tady chápu hned při prvním čtení, máte tedy u mě velké plus a určitě pozitivní reference dále;)

    Zároveň mám dotaz také k výběru fotoaparátu a bude to určitě blízko souviset s ostrostí pro účel, pro který chci digitální zrcadlovku pořídit. Jsem aktivní volejbalista a rád bych na turnajích začal i fotit kvalitnější fotografie než rozmazané snímky, které jsou častým výsledkem většiny lidí za použití kompaktů. Investovat bych chtěl pro začátek dejme tomu kolem 20 000 Kč. V tomto případě byste také doporučovala Nikon D90? Jaké budou důležité parametry a příslušenství pro fotografování v uzavřeném prostoru za umělého osvětlení?

    Předem děkuji za odpověď.

    Radim

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      to jsem moc ráda, že se vám zdají články srozumitelné. Díky za komentář.

      Co se týče focení v uzavřeném prostoru, tak v podstatě bude záležet více na objektivu než na těle zrcadlovky. D90 proto v pohodě postačí v podstatě na jakékoliv focení. Důležitá bude světelnost objektivu (na jakou nejnižší clonu se objektiv dokáže otevřít). Čím světelnější, tím lepší, protože se budete potýkat při indoor sportu s nedostatkem světla. To budete muset řešit jednak zvýšením ISO a jednak nízkou clonou. Kvalitní (a dražší) objektivy začínají na f2,8. Při investici do zrcadlovky proto připočtěte rovnou i požadovaný objektiv. Samozřejmě dalším receptem na fotky rychlých akcí v nedostatku světla je externí blesk…. Možná vám tímto ale dávám už extra nevyžádané informace, doufám, že vás tím neodradím. Spíš vás chci varovat, že ani s novým nádobíčkem ostré fotky nebudou zadarmo…

      tak ať vám to lítá!

      Lenka

  6. Marek K.

    Dobrý den,

    musím říci, že právě takové stránky jsem hledal! Srozumitelné, přehledné a obsažné- díky za ně! O focení se zajímám už dlouho, ale doposud jsem měl pouze poměrně jednoduchý kompakt. Měl sice možnosti manuálního ovládání, které jsem však zvládal jen intuitivně, bez hlubších znalostí. Nyní jsem s hardwarem trochu pokročil a za pomocí vašeho webu snad pokročím i s focením samotným:-)
    Hodně zdaru!

    Marek

    1. LenkaS

      Díky, i Vám hodně zdaru!

      Lenka

  7. Libor

    Dobrý den

    Děkuji za srozumitelné informace o focení. Jsem amatér, doteď jsem fotil kompakty, proto pokládám asi „hloupý dotaz“, ale raději se zeptám. Nyní jsem koupil za pár korun starší Nikon E5700. Má v sobě jakýsi „vestavěný“ objektiv – 8x Zoom-Nikkor s rozsahem 35 ~ 280mm ( ekvivalent k 35mm formátu). Snažím se používat režimy P,A,S,M. Dá se u tohoto foťáku také nastavit nějaké ohnisko? Předpokládám že ne, pouze v případě dokoupení tele(wide)objektivu, je to tak? Pokud tedy chci fotit s malou hloubkou ostrosti, dám režim A, nízké clonové číslo a „nějaké ohnisko“ neřeším?

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      zajímavý kousek. Skutečně, objektiv je „vestavěný“ – jedná se o tzv. „falešnou zrcadlovku“ neboli bridge. Ohnisko existuje vždy – každý objektiv má danou ohniskovou vzdálenost – u toho vašeho je to 35mm až 280mm. Tím, jak zoomujete směrem k širšímu konci W (35mm) nebo naopak k delšímu konci T (280mm), vybíráte ohniskovou vzdálenost.
      Pokud chcete fotit s malou hloubkou ostrosti, tak správně uvádíte, že v režimu A nastavíte nízké clonové číslo. Ohnisko ovlivňuje hloubku ostrosti také – pokud nastavíte (vyzoomujete) do dálky – třeba na 200 nebo 280, tak se vám bude opticky snižovat i hloubka ostrosti – pozadí bude rozostřenější.
      Pokud naopak budete fotit na nejširší ohnisko 35mm, tak budete mít problém dosáhnout velmi malé hloubky ostrosti i při nízké cloně,protože u širokých ohnisek je hloubka ostrosti obecně dosti velká (většina snímku bude ostrá).

      Pěkný den,

      LenkaS

  8. Janka H

    Dobry den,

    napisali ste velmi pekny clanok o rozostrenom pozadi. Tiez by som rada fotila tymto sposobom, teda hlavne postavy vpredu ostre a pozadie rozmazane, ale raz neviem na to prist…
    Mam fotak Samsung s Full Manual Mode (A / S / M). Neviem to vobec nastavit, aby fotil s rozostrenym pozadim. Ked sa nastavim na A (Aperture priority), najnizsie cislo je F 3,2 cas (asi je to cas) je priradeny automaticky. Alebo musim zvolit mod M (tam som skusala rozne kombinacie, ale nefoti to podla mojich predstav)?

    Velmi pekne by som Vas chcela poziadat o radu, ak Vam zvysi cas, kedze tu ochotne radite 🙂 Dakujem

    1. LenkaS

      Zdravím Janko,

      „Ačko“ mode je správně a zároveň i nejnižší clonu jste také zvolila správně – k dosažení co nejvíce rozostřeného pozadí je tou správnou cestou právě otevření clony (=nízké clonové číslo). Čas je automaticky přiřazen a v tuto chvíli nás nemusí zajímat.

      Nyní byste měla mít už docela rozostřené pozadí. Pokud se to ovšem nestalo, zkuste ještě následující rady:

      1) Postavte osobu/objekt pokud možno co nejdále od pozadí, které má být rozostřené.
      2) Stoupněte si dále od fotografované osoby/objektu a nastavte zoom směrem k T – nebo prostě směrem k většímu přiblížení = delší ohnisko – to způsobí zhuštění pozadí a rozostří ho.

      Snad to tentokrát vyjde podle vašich představ,

      LenkaS

  9. Kristýna H

    Dobrý den
    Máte krásné stránky. Fotím fotoaparátem olympus pen epl-3 a chtěla bych se zeptat jak nejlépe na pozadí vytvořit ,,kolečka´´ či jiné tvary nebo zda záleží na fotoaparátu. Jestli je to tu už někde popsané, tak se omlouvám ale bohužel jsem to nenašla.

    Děkuji Kristýna

    1. LenkaS

      Milá Kristýno,

      tvar v rozostřeném pozadí záleží na tvaru otvoru ve cloně. Může to být vícehran nebo kolečko v závislosti na počtu lamel clony. To, jestli to bude v pozadí viditelné nebo ne, záleží na světle. Chce to dostat světlo do pozadí. Světelné odlesky v rozostřeném pozadí udělají právě ta požadovaná kolečka.
      A ještě jeden tip – pokud byste chtěla hvězdičky, tak existuje hvězdičkový filtr – ten udělá ze světelných odlesků či světelných zdrojů hvězdičky.

      Hezký den,

      LenkaS

  10. Léňa

    Dobrý den, Leni 🙂
    I já bych Vám nejdříve chtěla poděkovat za skvělé rady. Chtěla bych Vás poprosit o konzultaci. Přešla jsem z Olympu PEN na zrcadlovku Canon 600D, 17-85mm, 50mm 1.8. a chtěla bych se zeptat, co v případě, že fotím více lidí (pár, rodinu, kamarády…atd.) ovlivní to, že budou ostré všechny obličeje a ne jen jeden, na který zaostřím (používám jeden středový bod)? Bude to také clonové číslo? Pokud budu fotit páry s pevnou padesátkou, jaké clonové číslo si mám nastavit, aby oba byli ostří?
    Doufám, že jsem svůj dotaz vysvětlila správně a věcně 🙂
    Děkuji Vám za odpověď.
    Zdraví, Lenka L.

  11. Barbora

    Dobry den Leni,
    moc se primlouvam za odpoved na dotaz od Lenky,
    mam Canon 5D a zatim valcim hlavne se svetlem, at uz nastavim fotak jak chci, porad jsou hrozne svetle a s velkymi kontrasty. ale dalsi problem je s ostrosti, kdyz fotim skupinku lidi. vetsinou se mi objektiv zaostri na jednu tvar a zbytek lidi je rozmazan. mam tedy zvysit clonu? ale co s ostatnimi parametry? moc dekuji za odpoved.
    Barbora.

  12. David Mošna

    Dobrý den Lenko,

    chtěl bych Vás požádat o radu. Chtěl bych si pořídit objektiv na focení portrétů a moc se mi líbí focení ve stylu bokeh. Mám vybrané dva objektivy mohla by jste mi poradit, který si vybrat popřípadě mi doporučit jiný vhodnější?
    Objektiv bych pořizoval k zrcadlovce Nikon D7000.

    http://www.megapixel.cz/nikon-35mm-f18-af-s-nikkor-g-dx
    http://www.megapixel.cz/nikon-50mm-f18-af-s-nikkor-g

    Moc Vám děkuji a s pozdravem

    David Mošna

  13. sl

    pro Barboru:
    jsem sice začátečník, ale správně si nastavte clona + čas + iso /v režimu Av (nikon A) ; Tv (nikon S) to druhé automaticky dopočte foták tedy clonu nebo čas/
    tedy z ruky udržíte asi časy max. okolo 1/80 (1/60 je už na hraně .. bez blesku, ale taky to záleží na ohniskové vzdálenosti a objektivu) a pokud potřebujete přiclonit a zvětšit tak hloubku ostrosti (vyšší f číslo) , musíte zároveň zvýšit ISO aby nebyl čas vyšší, než požadujete, než udržíte a pro měření expozice použijte měření matrix.
    Pokud fotíte na TV (u nikonu S) přestane vám v hledáčku blikat clonové číslo v okamžiku správného nastavení iso (zkuste při stéjném čase zvyšovat a snižovat iso a sledujte jak se bude chovat clona -clonové číslo)

    zkontrolujte nastavení fotáku , napadá mně hlavně korekce expozice EV aby jste ji měla na nule a taky správné vyvážení bílé

  14. zuzka

    Ahoj, chcela by som sa naucit fotografovat makro fotky ako statickych (kvety byliny) tak dynamickych objektov (letiaca vazka,vtactvo).. rozhodujem sa medzi objektivom tamron af sp 90mm di macro a novsim variantom rovnakej znacky vc usd. Tam zavazi cisto financna situacia samozrejme radsej by som zvolila model s ultrazvukovym zaostrovanim a stabilizaciou obrazu.

    Neviem ale ake telo by bolo vhodne zvolit na tento objektiv kedze by som postupne rada pracovala na plne manualnom rezime ale zo zaciatku urcite vyuzivala aj poloautomaticky rezim.

    Ohladne znacky by som rada zvolila canon/nikon a bola by som rada aby mal stredny snimac apsc asi… plus vyklopny displej a zivy nahlad co by sa mohlo hodit pri foteni makra.

    Plus aj vaha by bola idealna do 500g.

    Kedze tamron je kompatibilny len s istymi telami, na ich stranke je napisane podla znacky ake budu dobre prepojene, no neviem ktory by bol najvhodnejsi. Vedela by si mi prosim poradit?

    Planujem prevazne fotit makro a priblizenia bylin hmyzu listov snehovych vlociek v lese a na lukach.

    Dakujem ti pekne za kazdu radu 🙂

  15. Stanislav Souček

    Dobrý den
    Náhodou jsem narazil jsem na vaše stránky! Dovolte, abych vás upozornil na několik nepravd, či nesmyslů, které zde uvádíte!
    1) „Hloubka ostrosti je především ovlivněna ohniskem a clonou. Změny hloubky ostrosti tedy dosáhneme jedním ze dvou způsobů…“ *** NESMYSL! Hloubka ostrosti je ovlivněna ohniskovou vzdáleností, clonou, předmětnou vzdáleností a průměrem „CoC“! Sice předmětnou vzdálenost dále v textu zmiňujete, ale jako celkem nepodstatný parametr! Nikoli! Předmětná vzdálenost je rovnocenným parametrem k cloně a ohniskové vzdálenosti!
    2) „Dlouhá ohniska (dlouhá skla, teleobjektivy), přibližně od 80mm výše, zvětšují subjekt a komprimují pozadí. To pak způsobí zhuštění zaostřeného pole, které se zdá kratší. Hloubka ostrosti proto není ovlivněna přímo ohniskovou vzdáleností, ale zvětšením subjektu“ NESMYSL! Nikoli! Dlouhá ohniska „nekomprimují“ pozadí(ani cokoli jiného! ) Zmíněná „komprimace“, tedy perspektivní zkreslení, je dáno JEN A POUZE vzdáleností od snímaného(či pozorovaného) objektu! V žádném případě ohniskovou vzdáleností! Zvětšení „subjektu“(co to je, ten subjekt?) nemá na DOF žádný vliv.
    3) „Velmi krátké ohnisko nabízejí širokoúhlé objektivy, (od 35mm níže). Ty zobrazují obecně větší hloubku ostrosti. Celý objekt je totiž totiž opticky protažený. NESMYSL! “ Platí totéž, co pro bod „2)“! Perspektivní zkreslení, je dáno JEN A POUZE vzdáleností od snímaného(či pozorovaného) objektu! V žádném případě ohniskovou vzdáleností!
    S pozdravem St. Souček
    Brno!

  16. Stanislav Souček

    Pozoruji, že komenty které vás nechválí mažete! Inu, je to váš web a tudíž vaše právo! Jen mi není jasné, jak můžete někoho vyučovat, když o tom máte sama jen mlhavé povědomí! Váš web je plný nesmyslů! Učíte-li toto i své žáky, měla byste platit vy jim, nikoli oni vám!
    St. Souček

    1. LenkaS

      Vážený pane Stanislave Součku,

      ráda bych viděla začátečníka, který by s lehkostí pochopil výklad složitostí typu CoC. Prosím nechte mne dělat mou práci na kterou si, věřte nebo ne, nikdo za celá léta fungování mého webu doposud nestěžoval. Pro pokročilé fotografy jsou určené jiné weby.
      Děkuji Vám nicméně za upřesnění ohledně snímací vzdálenosti. Mnohem detailněji tuto problematiku řeším v e-knihách a také velmi názorně při výuce. V článcích se cíleně snažím vše zjednodušit.

      S pozdravem,

      LenkaS

  17. Petr S.

    Dobrý den,
    mohu Vás požádat o radu? Jsem začátečník a amatér, a proto netuším, proč při focení mým fotoaparátem Sony CyberShot DSC-HX300 mám stále pravý okraj fotografií rozmazaný…

    Netušíte prosím, jak tuto vadu focení napravit? Velice děkuji, Petr S.

    1. LenkaS

      To vypadá na chybu. Nemáte zamaštěný objektiv?

      LenkaS

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>