«

»

Základní pravidla kompozice fotografie

Neexistuje způsob, jak správně fotit. Existují ale vodítka či pravidla, která dokáží fotografii učinit poutavou a přitáhnout pozornost diváka. Malíři, architekti a umělci všech oborů od samého počátku věků věděli, jak navodit harmonii a nechat svoje dílo zapůsobit. Řídili se totiž pravidly kompozice. K tomu, abyste i vy mohli nechat svoje fotografická dílka zapůsobit, nepotřebujete fotit zrcadlovkou ani drahými profesionálními foťáky. U kompozice fotografií totiž záleží pouze a jenom na vás!

Základní kompoziční pravidla

Kompozice je jednoduše řečeno způsob uspořádání prvků v uměleckém díle – ve fotografii či obraze. Všechny prvky by měly být poskládány tak, aby působily na diváka harmonicky nebo zkrátka podpořily váš záměr. Pomocí kompozičního uspořádání obrazu totiž můžete divákům mnohé sdělit: Zvýraznit hlavní objekt, podtrhnout či potlačit vztah mezi prvky, přitáhnout nebo odvrátit pozornost od určité části obrazu, navodit pocit harmonie, dynamiky, nebo třeba vzbudit zvědavost.

Vnímání harmonie a estetična je do značné míry subjektivní a kolik je fotografů tolik je i kompozičních řešení, přesto je dobré začít s několika jednoduchými pravidly, než se pustíte do kreativního experimentování:

  • Zlatý řez a pravidlo třetin
  • Středová kompozice a symetrie
  • Perspektiva a kompozice – diagonály a linie
  • Nakloněná rovina

Zlatý řez a pravidlo třetin

První dvě pravidla kompozice spolu volně souvisejí a jsou velmi často zaměňována. Zlatý řez je běžně pokládán za průsečík přímek dělících obraz zhruba na třetiny v horizontální i vertikální rovině. Matematici by se určitě proti tomuto zjednodušení postavili a poznamenali by, že zlatý řez (či zlatý poměr) je zcela přesně definovanou konstantou estetického vyvážení proporcí různých délek a nenachází se ve třetině obrazu, ale v poměru 1:1.618.

Již staří Řekové pravidlo zlatého poměru definovali tak, že poměr kratší (b) a delší části (a) musí být stejný jako poměr delší části k celku: a/b = (a+b)/a.

Kompozice - zlatý řez

Kompozice – zlatý řez

Podél přímek se umísťují významné linie a jeden z průsečíků pak náleží hlavnímu objektu, protože se předpokládá, že člověk podvědomě zabloudí očima nejprve právě tam a následně je do obrazu vtažen.

Kompozice zlatý řez

Kompozice zlatý řez

Foto: V přírodě se odráží zlatý poměr všude. Najdeme jej v uspořádání listů u květin, ulit živočichů nebo krystalických mřížek minerálů.

Nezdá se vám to taky nějak moc složité? Nejste sami! Přesný poměr zlatého řezu je samozřejmě při focení těžké vystihnout, proto se nahrazuje jednodušším kompozičním pravidlem třetin.

Kompozice a pravidlo třetin

Kompozice a pravidlo třetin

V praxi se ovšem řídí kompoziční rozhodování nejen těmito pravidly, ale i tím, jaké prvky chceme do obrazu umístit a kolik prostoru s kontextem kolem nich ponechat, jaké pozadí a popředí máme k dispozici apod. Je tedy dobré obejít si scénu a spoušť stisknout teprve poté, když cítíme ten správný poměr všech prvků. Třetinové dělení je nicméně sázkou na jistotu!

Třetinová kompozice

Třetinová kompozice

Foto: Na třetinové přímky je umístěn jak hlavní objekt, tak horizont. Malý domek a měsíc vpravo vyvažují větrný mlýn – opět přibližně ve třetině.

Pravidlo třetin se uplatní i u polohy horizontu – v případě zajímavých mraků umístěte horizont níže a nechejte větší prostor nebi. Pokud se na nebi „nic neděje“, dopřejte mu naopak jen horní třetinu snímku nebo méně.

Kompozice a horizont

Kompozice a horizont

Čtěte více ====>

Tip: Na místě můžete zkusit vyfotit více různých fotografií, u nichž vždy lehce posunete hlavní linie či prvky na různá místa. Fotky pak můžete porovnat v počítači. Která na vás působí nejlépe a proč? Takovým cvičením si brzy vypěstujete podvědomý cit pro kompozici. Aktivace mřížky v hledáčku či na displeji vám napoví dělení scény a také pomůže vyrovnat horizont či vertikály. Nenechte se jí ovšem zlákat a fotit vše jen podle ní.


Kompletní pravidla kompozice najdete v knize:

Kompozice fotografie od A do Z.

Cena je 199,-Kč za 83 stran e-knihy v PDF s více než 160 fotografiemi

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIH A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihy ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Kč Koupit

Všechny mé knihy o focení najdete tady: E-knihy o focení

GARANCE vrácení peněz: Pokud se vám kniha nebude líbit.


Středová kompozice a symetrie

Výše jsem uvedla jedno ze základních a nejužívanějších pravidel kompozice. Začínající fotografové však velmi rádi umisťují hlavní objekt na střed, který neprávem považují za nejdůležitější bod v obraze. Středová kompozice totiž často působí staticky a nudně, například při focení dovolenkových portrétů. V rodinných albech je až příliš mnoho podobných snímků:

Středová kompozice postava

Foto: Typický snímek, jakých si vozíme z dovolených tucty. Spíše, než o středovou kompozici jde o „nedostatek kompozice“.

Problémem středového umístění není jeho samotná poloha, jako spíše množství prostoru, které vzniká kolem a přispívá k celkové nepřehlednosti snímku. Co je vlastně hlavním motivem podobných záběrů? Postava nebo budova?

Nabízí se samozřejmě otázka, jak to napravit. Tento nelehký úkol si zaslouží rozebrat detailněji prostoru a proto jej najdete v e-knize o kompozici.

Čtěte více =====>

Nezatracujme však středovou kompozici zcela! Některé motivy vybízejí k tomu, aby byly zachyceny prostřednictvím souměrného uspořádání prvků. Jde o objekty, které jsou samy krásné právě svou symetrií. Typickým příkladem je architektura – její exteriér i interiér:

Symetrická kompozice

Symetrická kompozice

Foto: Architektura je jedním z typických témat vhodných pro symetrickou kompozici podle svislé osy. Všimněte si však, že budova se neocitla v pasti středu, protože nad ní a pod ní nevzniká zbytečné prázdné místo.

Podobně bychom mohli přistupovat k odrazům ve vodě, kde zase využijeme podélné středové přímky:

Středová kompozice - odraz

Středová kompozice – odraz

Foto: Horizont umístěný na středu umocňuje zrcadlení hor v klidné hladině Štrbského plesa a proto je horní a dolní část obrazu symetrická. Loďka je nicméně přibližně na průsečíku třetin vzadu vyvážená budovou v levé třetině.

A takto tedy rozhodně ne!:

Středová kompozice špatně

Středová kompozice špatně

Foto: Kolem středově umístěné loďky na tomto záběru vzniká množství nicneříkající vodní plochy a celkově snímek působí opravdu nudně.

Středová kompozice a portréty

Středová kompozice není typickou volbou pro portréty. Přesto jsou to často ti nejlepší portrétní a reportážní fotografové, kteří porušují všechna pravidla kompozice fotografie. Mohou si to dovolit právě díky tomu, že jsou slavní a odlišují se od většiny svých poslušných kolegů. Porušovat pravidla však můžete i vy, pokud budete vědět, co tím sledujete.

Středová kompozice a portrét

Středová kompozice a portrét

Foto: Foceno širokoúhlým objektivem, který je typický pro reportážní fotografii (28mm). Malá holčička byla umístěna na střed výřezu se záměrem zdůraznit její důležitost (já jsem tu doma!), která je v kontrastu s její malou postavou ve srovnání s obrovským stolem. Skvělé na podobných portrétech s méně obvyklou kompozicí je, že se za nimi skrývá smysl, který jitří představivost diváků. Clona f2,8, 1/50s, ISO 320.

Kolik fotografů, tolik kompozic

Pro každou scénu můžeme najít mnoho různých kompozic. Neexistuje jednotné pravidlo pro konkrétní námět. Vše záleží na tom, které prvky chcete v obraze mít, jak mají vzájemně „komunikovat“ či jaké množství kontextu se vám zdá nejvhodnější. V každém případě se vše odvíjí od volby hlavního motivu. Je jím krajina, portrét nebo třeba zobrazení poklidné atmosféry u domu?

Pokusím se to ukázat na následující dvojici snímků.

Třetinová kompozice s kontextem

Třetinová kompozice s kontextem

Foto: První příklad kompozice vykresluje tichou atmosféru klidného letního dopoledne. Kočka je umístěna napravo a je vyvážena nalevo, také zhruba ve třetině osobou, která sedí u stolu. Tyto dva subjekty dodávají obrazu trojrozměrnost – hloubku. Fotografie není jen portrétem kočky, ale spíše scénou poklidného nedělního dne.

Kompozice - portrét kočky

Kompozice – portrét kočky

Foto: Druhý snímek kočky je zcela bez kontextu s rozostřeným a co nejméně rušivým pozadím s těsným ořezem. Nevíme, kde se kočka nachází ani jaká tam panuje atmosféra. Toto je „kočičí portrét“ . Nenehcejte se mýlit, nejedná se o středovou kompozici – oči kočky jsou na průsečíku třetin a její tělo se diagonálně postupně ztrácí do prostoru.

Uspořádání snímků záleží tedy na vašem záměru a preferencích. Kompozice vám pomáhá zdůraznit to, co chcete svými fotografiemi povědět. Můžete s její pomocí sílu fotky jak podtrhnout, tak sabotovat.

Hloubka a dynamika

Perspektiva a kompozice: Diagonály a linie

Diagonální kompozice působí dynamicky a zajímavě. Vede oko diváka do obrazu a dodává obrazu perspektivu, tedy hloubku a prostor. Navíc vypadá často i velmi elegantně.

Kompozice a diagonála

Kompozice a diagonála

Foto: Linie soch probíhá úhlopříčně, což je kompozičně zajímavější než focení zepředu „na plocho“. Vzniká zde totiž možnost efektně si pohrát s hloubku ostrosti a dostat do snímku třetí rozměr.

Stejně dynamicky a zajímavě působí využití perspektivy sbíhajících se linií, například cesty v krajině apod., které navozují pocit prostoru a vedou oko diváka směrem DO fotografie a k co nejdelšímu setrvání v ní.

Kompozice a perspektiva

Kompozice a perspektiva

Foto: Zmenšující se domky podél cesty dodávají fotografii hloubku a dojem prostoru. Foto z Azorských ostrovů. Další příklady hledejte ve fotogalerii Azorské ostrovy.

Nakloněná rovina

Diagonály do snímku dostanete také pomocí naklonění horizontu. Takový náklon je ještě dynamičtější a pomáhá navodit pocit rychlosti, pohybu, naléhavosti, akce…

Kompozice nakloněná rovina

Kompozice nakloněná rovina

Foto: Nakloněná rovina působí velmi dynamicky. Zvláště ve spojení s jedoucím autem rozmáznutým pohybem.

Čtěte více =====>

Někdy je naklonění roviny horizontu způsob, jak do obrazu dostat vše, co chceme, pokud jsme omezeni ohniskem. Je to pěkné ozvláštnění série snímků, když jeden či dva pořídíte tímto způsobem. Fotit tak lze téměř cokoliv, čemu chcete dodat dynamiku, pohyb či napětí. Vyvarujte se ale dlouhé série fotek s podobnou kompozicí a sázejte spíše na variabilitu.

Úklid v obraze

Ještě jsem zdaleka nevyčerpala vše, co jde říct o kompozici. Jednu věc je třeba ale na závěr přece jen ještě dodat. Je důležité uklidit si v obraze. Často platí, že čím méně výrazných prvků ve fotografii je, tím je kompozice silnější a působivější. Stačí třeba jen jeden barevný akcent na jednoduchém pozadí.

Kompozice a barevný akcent

Kompozice a barevný akcent

Foto: Fotografie symbolizující svatební přípitek. Díky těsnému výřezu je důraz na sklenici šampaňského. Výrazná barva jahody přitáhne pozornost, pozadí neruší. Přes toto zjednodušení je každému hned jasné, o co se jedná. Detail vypovídá o celku.

Pro čistotu kompozice je často užitečné přitáhnout si objekt blíže (jít blíže nebo zazoomovat na detail), anebo použít malou hloubku ostrosti, která zbaví pozadí rušivé změti. Jako trénink může pro začátek posloužit hra s ořezem fotek v počítači.

Doufám, že jsem vás přesvědčila, že vylepšit fotografie pomocí základních kompoziční pravidel není tak složité a zvládne to s trochou cviku každý!

Dobré oko!

Vaše LenkaS

P.S. Pokud se vám článek líbí, nezapomeňte mu dát váš lajk!

17 comments

Skip to comment form

  1. Patrik

    Ahoj Lenko,
    parádní web! Jsem nadšený fotoamatér už řadu let a co se týče focení obecně – pročetl jsem toho hodně (člověk se stále učí…). Tvé stránky mě na první pohled zaujaly. Přehlednost, krásné fotky, fakta, technická vyspělost, zřejmý entuziasmus, zkrátka vyčníváš nad ostatní. Smekám. Jen tak dál a těším se na další tématické rady!
    Patrik

    1. LenkaS

      Milý Patriku,

      děkuju moc za opravdu super komentář a jsem ráda že se ty hodiny u počítače vyplácejí a články jsou užitečné pro všechny! Určitě mi to dodává motivaci v tom pokračovat! Díky a přeju Vám mnoho krásných fotek!

      Lenka

  2. kokon

    Patriku, nechápu že někdo kdo údajně fotí několik let a prečetl toho hodně, jasá nad tím, že si tady přečetl 2 obrazovky něčeho naprosto základního. Řekni, co jsi četl a co už umíš?

  3. Jakub

    Dobrý den,

    chtěl bych se s Vámi poradit ohledně kompozice. Každý víkend fotím v mistním baru zákazníky. Setkávám se s většími skupinami lidí, sedících v řadě na lavici a stále se peru jak je správně zakomponovat do snímku.
    A trošku mimo toto téma. Jelikož fotím více lidi používám světelnost f8, použil bych klidne vic, ale neni tam moc světla, ISO mam nastavené max 400 a čas max 1/60. Kdybych zvýšil světelnost na f9 nebo f11 tak si myslím, že by mi to víc pomohlo. Měl bych zaručeně každou tvář na snímku ostrou. Ale při tak nízkém světle si to nemůžu dovolit. Nebo se pletu?
    Používám difuzer na blesku, ale ten mi světlo rozptyli, ale ne tak jak bych si přál. Přemýšlím na využítí jiných alternativ na řízení směru světla.
    Neměla by jste nějaký užitečný tip?

    1. LenkaS

      Milý Jakube,

      koukám, že jste už vlastně profík. Vaše fotky jsou pěkné, nevím tedy, jestli budu moct já – amatér přidat nějaké užitečné rady. Přiznávám, že fotky z nočních párty, kde se v chaotickém sledu pohybují shluky ať už opilých či střízlivých lidí, přímo nesnáším. A je to přesně kvůli tomu, co píšete! Podle mého prostě nejde podobné skupinky pěkně zakomponovat třeba tak jako krajinu.
      Před sedícími lidmi jsou na stole prázdné sklenice od piva, půlka člověka je na okraji fotky uříznutá, protože už se tam nevešel. Živě si to představuju.

      Myslím, že především záleží na Vaší zakázce – na tom, co je po vás poptáváno ? – jde o umění a pěkné portréty nebo o dokument toho, jak se skupiny lidi baví?
      Můžete to pojmout podle toho různě – buď dělat potréty a momentky – s těsnějším ořezem a tím se vyhnout chaosu všude kolem anebo se potýkat s chaotickými a velkými skupinami -tam to ale bude vždy o kompromisní kompozici.
      Co se týče použité clony tak opět – záleží to na tématu – buď fotíte „krajinu“ – v tomto případě tedy co největší prostor a co nejvíce lidí anebo fotíte portréty a jednotlivce. Při cloně záleží také na použitém ohnisku. Širší ohnisko vám dovolí nižší clonu při zachování velké hloubky ostrosti, i když samozřejmě deformuje foto – hlavně na okrajích.

      Naopak pokud budete fotit portrét, tak bych klidně clonu i snížila, aby to chaotické prostředí tolik nerušilo a použila delší ohnisko. Hra s hloubkou ostrosti může dodat vašim snímkům na variabilitě.
      Co se týče zvýšení clony, tak je to možné, pokud zvýšíte výkon blesku pomocí manuální kompenzace. Abyste se nepotýkal s podexpozicí. Pokud se vám ale přesto nebude dostávat světla, zkusila bych trik s tím širším ohniskem, abyste snímky proostřil. Jak ale píšu v článku Jak fotit ostře – ne vždy je nutné všechno ostřit. neostrost je kreativní nástroj. Nemusí být všichni ostří za každých okolností, nebo ano? Záleží zkrátka na vaší zakázce!

      Co se týče kvality světla blesku, tak ať s difuzérem nebo bez, je to vždycky loterie. Difuzér se používá hlavně pro širší ohniska, aby se rovnoměrně rozptýlilo světlo. Nejsem si jistá, ale nesnižuje náhodou množství světla záblesku?
      Nicméně tak jako tak, nejlepší kvalitu vždycky dodá odražené světlo – nejlépe od bílých zdí/stropu – jenže těch se v barech asi moc nevyskytuje. Mohl byste odrážet od nějakých vlastních odrazných desek, což asi taky vždy nejde… Pokud ale fotíte stále na steném místě, můžete si z něj udělat takový malý improvizovaný ateliér 🙂
      Každopádně můžu jen radit prostě experimentovat, protože vždy záleží na konkrétním prostoru a konkrétních podmínkách. těžko říct jedno obecné pravidlo pro různá focení.

      Tak přeju hodně světla a dobrých fotek!

      LenkaS

  4. MzM

    Dobrý den,
    taky začínám, taky hodně čtu, atd atd. Jak tu bylo napsáno tohle jsou skutečně jakési rozumné základy.
    Každy takový pokus o osvětu je chvályhodný, takže držím palce.

    Akorát u toho pejska se středovou a nestředovou kompozicí se pořád nemůžu zbavit pocitu, že ta středová je mnohem lepší a dokázal bych tam to opodstatnění najít. Ta nesymetrická mi připadá taková rušivá, prostor vlevo je takový prázdný.

    Je to subjektivní, ale foto je subjektivní. 🙂

    Dobré světlo.
    M.

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      je chvályhodné, že si zachováváte subjektivní pohled a nenecháte se ovlivnit tím, co je napsáno. Fotografie, jako každý v podstatě umělecký směr, je a měla by být ovlivněna kreativním viděním každého z nás, jak taky píšete.
      Možná se nad Vaším názorem zamyslím, a až bude čas, vyberu nějaký lepší příklad středové kompozice.

      Díky a hodně inspirace,

      Lenka

  5. michal

    Super článek!:-)

  6. Jarmila

    Ahoj!
    Jsem úplný laik ve focení, ale miluji to…dokonce mi bylo řečeno, že mám cit pro kompozici….musela jsem si to dokonce najít, co definice slova kompozice znamená. Fotím to, s čím chci něco vyjádřit, zachytit ten okamžik, kdy se mi subjekt líbí a říká si o vyfocení…jen nechci fotit lidi, nějak mě to neláká…nejsem divná? Ale i když mi někdo řekne, že jsem, tak lidi cvakat nemusím. Mějte v očích stále krásu kolem a cvakejte! Jarmila

    1. LenkaS

      Milá Jarmilo,
      jsme divné dvě 😉 Taky já preferuji přírodu, krajinu, zvířata, makro… A i když mě dočasně chytne třeba reportáž, svatba a děti, stále se budu považovat za krajináře. Je dobré znát svou „specializaci“ nebo touhu – ta totiž dělá z fotografů mistry 🙂
      Dobré světlo,

      LenkaS

  7. Evtim Božilov

    Ahoj ! Jarmilko můžete fotit co chcete.Fotografie je svobodné umění.Já sám fotím lidi pouze vyjímečně. Mám rád krásnou architekturu a krajinu.Moje mínění je že jestli nějaký záběr ve mě vzbuzuje emoci a touhu ho zaznamenat, a udělám -li to dobře tak tu emoci vzbudím i v jiných lidech.To oblast fotografie o které mluvíme ta je o emoci. Osobně jsem viděl dokumentární snímek z konfliktu v Bosně.Opuštěnou hadrovou panenku ležící uprostřed ulice kterou prošla válka,A ten obrázek ve mě vzbudil velké emoce.Na FB jsem viděl obrázek kapky vody v které se zrcadlil okolní svět. A opět tu byly emoce. Prostě svět je velký a je to jen o umění se dívat a vidět.Jarmilo přeji dobré světlo. Evtim.

    1. LenkaS

      Děkuji Evtime za Váš pravdivý názor 🙂

      LenkaS

  8. Aleš Holiš

    Dobrý večer paní Lenko,již jsem opět na Vaších stránkách.Pravdou je,že když budete něco dělat se
    zaujetím,tak můžete někomu i připadat „divný“.Já se celý život věnuji lezení a častokrát jsem slyšel,že
    horolezci jsou blázni a že jejich prvotním zájmem je se zabít.Ale opak je pravdou,neznám nikoho,kdo by
    miloval víc život,než právě horolezci 🙂 Nedávno jsem brzo ráno,ještě před rozedněním zkoušel na
    Novojíčínském náměstí nafotit sousoší tančících sedláků na kašně,zespodu nasvícené světly z dlažby.
    Asi dvě hodiny jsem se doslova kolem kašny plazil,hledal ten ideální úhel,nastavoval stativ,správnou expozici,kontroloval na živém náhledu zaostření,hloubku ostrosti,histogram a hlavně čas exponování.
    Kolem mě občas procházeli skupinky přiopilé mládeže,vracející se odněkud z baru a slyšel jsem komen-
    táře typu:hele,nějakej cvok,nezavoláme policajty? Takže kdo to s focením myslíte vážně,nenechte si do toho
    nikým moc „kecat“:-),dobře míněné rady ano,ale jestli máte nějakou vizi či představu,tak si za ní stůjte
    a běžte do toho! A mějte na paměti,že to děláte hlavně pro sebe.Uf,to jsem se nějak rozjel.Takže tak nějak.
    Ať se daří a dobré světlo. Aleš Holiš

    1. LenkaS

      Děkuji Vám Aleši za příběh a za Vaši vášeň pro „život“ 🙂

      Stůjte si i nadále za svým a mějte dobré světlo!

      LenkaS

    2. Aleš

      Suma sumárum, kdyby někdo z kolemjdoucích vytáhl mobil, udělal by z jakéhokoliv úhlu či normální chůze bez přizastavení daleko lepší fotku než vy při plazení, dokonce s mobilovým bleskem by z vašeho náměstí prosvětlil Karlův most, atd… samé pozitiva!!

      Buďte v klidu, co já takových rádoby rad slyším ve vlastní rodině a to se nemusím plazit kolem kašny, stačí když doma sedím v křesle a už slyším pět ódy na ty úžasně perfektní foto mobily a ty aplikace v nich, no žůžo na výsledek pohledět!! Jenom doporučuji nebýt najezen!!

      Ale bod zlomu nastane, když se obrázky od neumětela se zrcadlovkou setkají v jedné fotoknize z top foťáku mobilu, dokonce vedle sebe, to nesmím být naobědván podruhé a když něco uštěpačně řeknu, buď mi je kniha odebrána nebo něco nemilého odseknuto se svěšenýma očima, to mám navrch, takže podobné výjevy berte úplně v klídku, fotomobilisti se utlučou sami, oni ještě neví, že objektiv tloušťky +-1 cm na kvalitní snímky není!!

      1. LenkaS

        Každému, co jeho jest :). Hlavně když jsme všichni spokojení s těmi našimi snímky! Zrcadlovky možná za pár (desítek) let kralovat přestanou, ale úsilí a vášeň, ta vždycky snímky pozdvihne o třídu výše a bude na nich znát, ať už fotíte čímkoliv.

        LenkaS

  9. Aleš

    Zdravím jmenovce,
    já jsem v klidu pořád, a opravdu je mi jedno, kdo , jak a čím si fotí, a jak si to pochvaluje.
    A jak říká Lenka, hlavně, že jsou všichni spokojeni. A já se při focení budu nadále klidně
    plazit, šplhat, chodit i na kolobce jezdit. Tož tak nějak. Přeji všem hezké a pokojné Vánoce :-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>