«

»

Jak fotit pohyb: Od tekoucí vody až po Formuli 1

Jak fotit pohyb a jak dodat vašim fotkám dynamiku? Ať už fotíte rychlý nebo pomalý objekt, běhající děti nebo jedoucí auta, budete čelit úskalí, kterým je docílení požadované ostrosti nebo také neostrosti. Správným zachycením pohybu můžete dosáhnout opravdu působivých fotografií, vzpomeňte si například na fotky vodopádů, kde voda zanechává jen bílý závoj. Kdy se hodí vše zmrazit a kdy naopak rozmáznout? Jak zkrotit pohyb na fotografii a jaké nastavení fotoaparátu použít se dozvíte v dalším článku z rubriky Rady&Tipy JakNaFoceni.cz.

Obsah

Jak fotit pohyb? Ostře nebo rozmazaně!

S focením pohybujících se objektů se dříve či později setká každý fotograf. Ať už má doma malé děti nebo chodí na sportovní závody. Jak nastavit fotoaparát, aby nás při podobných příležitostech poslouchal? Vše záleží na tom, jestli chceme fotit pohyb ostrý nebo rozmazaný.

Obojí způsob má své opodstatnění a své místo v kreativní fotografii.

Jak nastavit fotoaparát při focení pohybu

Režim expozice

Režimy snímáníNa focení pohybu slouží režim priority času, který je značen jako S (od slova shutter – závěrka, pro Nikon) nebo Tv (Canon). Najdete ho u zrcadlovek a ostatních pokročilejších typů foťáků. V tomto režimu si sami zvolíte potřebný čas a měřící systém k němu automaticky přiřadí clonu. Tak budete mít pod kontrolou míru „zmrazení“ nebo rozostření pohybu. Výhodou je, že si můžete zvolit čas jak rychlý tak pomalý, a mít tak úplnou kontrolu nad ostrostí i neostrostí.

Režim snímání sportZákladní kompakty taky nabízejí program snímání pohybu. Je jím režim sport. Tento režim za vás vybere nejrychlejší čas, jaký je při daných světelných podmínkách k dispozici a sám se postará o vše ostatní. Tento režim ale funguje pouze jednostranně pro zachycení pohybu ostře. Pokud naopak chcete pohyb rozmazat, nastavte režim krajina a čtěte dál…

Režim ostření

Pokročilejší foťáky nabízejí několik režimů ostření, čehož můžete využít. Pro snímání rychle se pohybujícího objektu, který chcete zachytit ostře, použijte režim kontinuálního ostření, který dokáže přeostřovat na pohybující se objekt. U Nikonu se nazývá AF-C neboli continuous focus, u Canonu je to AI Servo.


E-kniha-Fotime-venku-small12Mnoho příkladů nastavení foťáku i postup „rozmazání vody“ v praxi najdete v kompletním návodu na focení venku v každé denní době a za každého počasí z produkce JakNaFoceni.cz.

Fotíme venku: Doma i na dovolené I a II.

Cena je 189,-Kč/199,- Kč za e-knihy v PDF s více než stovkou fotografií

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIHY A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihu ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Koupit

GARANCE vrácení peněz! Pokud se vám kniha nebude líbit, vrátím vám 100% z ceny!


Pohyb ostře zmražený

Zmražení pohybu, neboli jeho ostré zobrazení, dosáhneme pomocí co nejkratšího (=nejrychlejšího) času závěrky. Jak dobře (a ostře) bude pohyb zachycen, záleží na délce (rychlosti) času závěrky samozřejmě v závislosti na rychlosti snímaného pohybu.

Horní hranice rychlosti závěrky bývá u většiny fotoaparátů velmi vysoko 1/2000s až 1/4000s a jako taková nás v běžných situacích ničím nelimituje. To, co nás ale bude limitovat, je dostupné světlo.

Expozice ve zkratce

Často se budeme potýkat s tím, že nebude možné dosáhnout dostatečně rychlého času na zmražení pohybu. Proč?  Protože foto-grafie znamená kresbu světlem. Pokud je světla nedostatek, foto se musí „kreslit“ déle – to znamená, že závěrka se bude muset otevřít na delší dobu. Pokud se tak stane například na jednu vteřinu, bude na snímku zaznamenán veškerý pohyb, který se za tu dlouhou vteřinu udál – jistě si představíte, že třeba auto ujede za vteřinu alespoň nějaký ten metr. Celý jeho pohyb během této vteřiny bude zaznamenán jako šmouha. Naopak velmi krátké cvaknutí závěrky zmrazí i Formuli 1.

Jak fotit pohyb panning

Foto: Fotografické hrátky s pohybem můžou znamenat, že líně se kodrcající tramvaj bude vypadat jako vlak shinkansen. I toho můžeme dosáhnout pomocí času a také techniky panningu, o které se dozvíte na závěr. Clona f11, čas 1/60s, ISO 200.

Jak zkrátit čas?

Rady k dosažení kratšího času jsou:

  • Zajistit více světla (fotit v jinou denní dobu nebo v lepším počasí)
  • Otevřít více clonu až na co nejmenší clonové číslo f (zároveň se ale musíte smířit s tím, že snížíte hloubku ostrosti
  • Fotit s bleskem – účinné jen v případě blízkých subjektů
  • Zvýšit ISO

Čtěte více ======>

Jaký čas nastavit pro ostrý pohyb?

Jsou okamžiky, kdy chceme zachytit pohyb ostře, zachytit každou kapku vody nebo rozevlátou sukni. V tomto případě musíme použít co nejkratší čas. Není ale třeba snažit se o dosažení času 1/4000s. Zpravidla postačí i časy mnohem kratší než je horní použitelná hranice u fotoaparátu.

V závislosti na rychlosti pohybu, vzdálenosti od subjektu, použitém ohnisku, se potřebné časy budou lišit. Není tedy snadné udat jeden čas vhodný pro všechny. Kdybych ale přesto musela poskytnout rychlou a univerzální radu byl by to čas alespoň 1/250 – 1/500s u rychlého pohybu. Pokud fotíte pomalejší pohyb, nebo pohyb vzdálený, tak bude stačit i méně – například kolem 1/125s.

Jak fotit pohyb zmrazení pohybu

Foto: Žena s rozevlátými šaty. ISO 1000, čas 1/500, f4. Fotit rychlý pohyb uvnitř v nedostatku světla je tou největší výzvou. I proto se ISO vyšplhalo na 1000. V obvyklých situacích by šlo fotit bleskem, ale taneční parket byl moc daleko. 

A malá připomínka na závěr: Nezapomeňte kam zaostříte. Občas může být neostrost důsledkem špatného zaostření a nikoliv špatného nastavení času.

Pohyb měkce rozmazaný

Rozmazání pohybu je významným a krásným kreativním nástrojem fotografa. Je to způsob, jak překročit obyčejnou dokumentační fotografii, protože našima očima nemáme možnost takto rozmazaně spatřit realitu.

Foto pohybu zmrazený pohyb vody

Foto: Ne vždycky je žádoucí pohyb zmrazit. Fotografie vodopádu nahoře působí obyčejně. Fotograf (tedy já) neměl stativ a tak přišel a rovnou zmáčkl spoušť. Foceno na diapozitiv.

Jak fotit pohyb voda rozmazaná

Foto: Tady už jsem se stativem vybavila. Vodopád je vyfocený na čas 3 sec., clona f 20, ISO 200, ohnisko 32 mm. Při tak rychle tekoucí vodě ovšem již není rozdíl mezi 1, 2 či 3 sekundami.

Nezbytnou pomůckou pro rozmazání pohybu je stativ a dálková spoušť nebo samospoušť. Místo stativu si případně můžeme vypomoci pevnou podložkou, ale ta dobrý stativ nikdy plně nenahradí. Jde spíš o výpomoc v nouzi.

Čtěte dále ======>

Jaký čas nastavit pro rozmazaný pohyb?

I tady platí, že záleží na situaci, ale takhle by se mohl vymlouvat každý. Proto vám řeknu, že univerzální čas k rozmazání pohybu je 1 vteřina. Postačí na rozmazání vodopádu nebo auta a podobně.

Zlatým pravidlem je, že nějaká část fotografie by vždy měla být ostrá, aby bylo zřejmé, že neostrost v její jiné části je záměrná. Zároveň tím vynikne kontrast mezi dynamikou pohybu a vším ostatním – statickým. Požadovanou ostrost nehybných částí by měl zajistit samozřejmě stativ.

Při delších časech focených v dostatečném osvětlení, se budeme potýkat přesně s opačným problémem, než jsem popisovala u ostrého pohybu. Z důvodu přílišného množství světla za bílého dne nám foťák nemusí dopřát dostatečně dlouhý čas. Pokud bychom ho nastavili manuálně, fotografie by byla přesvětlená – přeexponovaná. Proto následující rady jsou vlastně opakem rad zmíněných výše.

Rady k prodloužení času jsou:

  • Počkat na jinou denní dobu, počasí, nebo stín
  • Co nejvíce zavřít clonu na vysoké clonové číslo
  • Co nejvíce snížit ISO
  • Použít ztmavující fotografické filtry

A jak je na tom kompakt? V tomto případě může být trochu komplikované vnutit mu dostatečně dlouhý čas, pokud pracuje pouze s plně automatickými režimy. Snižte ISO na minimum, nastavte režim krajina, umístěte foťák na stativ nebo podložku a … čekejte na nedostatek světla.

Ani ostrý ani rozmazaný, zkrátka něco mezi…

Abych nevzbudila dojem, že je vše jen buď anebo, musím dodat, že není třeba se omezit na pohyb naprosto rozmazaný nebo naprosto ostrý. Dynamicky a zajímavě můžou působit i snímky, kde budou spolu ostrá a rozmazaná část pohybu kontrastují.

Jak fotit pohyb rozmazaně

Foto: Clona f5,6, čas 1/60s, ISO 200.

Určit tady ten správný čas v těchto případech ale opravdu nejde. Doporučuji vyfotit více fotek, otestovat nastavení času a poté zkusit sekvenční snímání – držet prst na spoušti a udělat pár fotek. Některá z nich se určitě povede!

Jak fotit auta: panning

Při focení pohybu je znalost techniky panningu stěžejní. Panning, česky poněkud podivně znějící ekvivalent švenkování, je způsob, jak zpomalit relativní pohyb tím, že fotoaparátem sledujeme směr pohybu objektu a v pravý okamžik stiskneme spoušť. Výsledkem bude fotografie ostrého objektu s rozmazaným pozadím, které bylo statické. Celá scéna navozuje pocit velké rychlosti. Panning můžete použít na focení aut, ale i sportu apod.

Jak fotit pohyb auta formule 1

Foto: Clona f5,6, čas 1/125, ISO 500. Je to jednoduché, ale chce to vychytat ten správný grif. Na tom bude nakonec záležet ještě více než na rychlosti závěrky. Při závodech Formule je naštěstí vždycky spousta kol k nácviku. Bez využití panningu by nebylo formuli vůbec možné zachytit.

Focení za pomoci této techniky není tak náročné na zkrácení času, jako kdybychom měli fotit projíždějící formuli z místa běžným způsobem. Naopak se často pro panning doporučují časy dost dlouhé 1/50 nebo delší. Jde o to dosáhnout dobrého rozmáznutí pozadí. Čím delší čas použijeme, tím více pozadí rozmázneme. Při pohybu rychle jedoucího auta s pozadím nebude problém ani při 1/250, proto pro jistotu doporučuji zachovat čas co nejkratší, aby bylo auto samotné opravdu ostré jako břitva. Čím kratší bude čas, tím méně dynamičtěji ovšem snímky budou působit.

Jak na fígl zvaný panning

Nejdůležitější pro správné uplatnění panningu je opsat fotoaparátem co nejdelší pohyb. Opravdu celý pohyb od počátku, kdy auto vjede do scény a pohyb plynule zakončit až v momentě, kdy se vzdálí. Celý pohyb musí být plynulý a přirozený.

Okamžik stisknutí spouště by měl přijít někde „uprostřed“ celého máchnutí, když je objekt v požadovaném kompozičním postavení. Připomínám, že v okamžiku stisknutí spouště panning nezastavíme, ale dokončíme ho. A na závěr ještě jedna poznámka ohledně kompozice – pokud nemáte jiný konkrétní fotografický záměr, řiďte se pravidlem, že objekt by měl do scény vjíždět – to znamená, že by měl mít ve směru svého pohybu větší prostor než za ním. Jinak bude fotka pohybu působit nedokončeně.

Jak fotit děti v pohybu?

A jak fotit věčně neposedné děti? I na ty můžete využít panning, třeba když jsou na kolotoči.

Jak fotit pohyb děti

Foto: Clona f4, 1/160s, ISO 200.

Čtěte dále ======>

Přehled nastavení časů na závěr

Na závěr připojuji přehled časů v tabulce. Mějte, prosím, na paměti, že časy jsou pouze orientační a je třeba je přizpůsobit daným podmínkám. To uděláte jednoduše tak, že vyfotíte pár zkušebních snímků s různým nastavením.

Orientační přehled použitelných časů pro zachycení pohybu
Zcela rozmazaná voda  Pohyb částečně rozmazaný  Běhající děti  Rychlá auta, sport
 Přibližně 1 vteřina Přibližně 1/60 Alespoň 1/125 1/500 a více

Nyní už víte, jak fotit pohyb ostře i kreativně a můžete se vydat třeba na Velkou cenu Formule 1.

Budu ráda, když budete články sdílet na Facebooku!

Vaše LenkaS

P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.

41 comments

Skip to comment form

  1. Verča

    Dobrý den,
    potřebovala bych poradit. Nedávno jsem se snažila vyfotit malý vodopád a všude okolo byl sníh. Použila jsem maximální clonu mého fotáku f11 a čas 1s. Problém byl, že fotky byly všechny přesvícené a to už při použití času 1/20.
    Můžete mi poradit, čím se toto dá odstranit?
    Děkuji Verča.

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      nevím, co máte za foťák, ale nejlepším řešením na problémy s expozicí je tlačítko kompenzace expozice. Snad bude na Vašem modelu k dispozici. Pomocí něj ztmavíte nebo zesvětlíte scénu, kterou naměřila automatika špatně. V zimě je obvykle potřeba sníh ještě přisvětlit, ale ve vašem případě by chtělo snímek trochu podexponovat, třeba o -1 EV. To je možné udělat i následně v počítači, takže snad není nic ztraceno.

      Hezký den,
      LenkaS

      1. Pix

        Paní Verča uvedla, že použila maximální clonu a při čase 1/20 scéna byla přesvícená. ISO předpokládám bylo nejmenší možné. Kompenzace expozice na fotoaparátu může ovlivnit pouze pouze tyto parametry, takže s tím nic nenadělá. Zde pomůže prakticky pouze neutrální polopropustný filtr, který propustí jen část světla do objektivu, ale jinak světlo nijak nezkreslí. Další možnost je polarizační filtr, který odstraňuje odlesky, ale ten by značně ovlivnil i odraz od vody.

        1. LenkaS

          Dobrý den,

          máte pravdu. Pozapomněla jsem, že paní Verče šlo především o to, použít co nejdelší čas kvůli vodopádu a ten právě způsobil přesvícení. V případě zachování co nejdelšího času je tedy neutrální filtr skutečně nejlepší volbou. Pokud není, tak je třeba použít kratší čas (nebo tu zmíněnou korekci expozice) a tím pádem přijít o potřebné rozmazání.

          LenkaS

  2. Kamil

    Dobrý den,

    mohu se zeptat, k čemu je nutná dálková spoušť pro rozmazání pohybu?

    Děkuji,
    Kamil

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      dálková spoušť není až tak nutná k rozmazání pohybu, jako spíš k udržení ostrých partií skutečně ostrých. Vždycky, když fotíme ze stativu, je vhodné použít dálk. spoušť nebo samospoušť. Při stisku normální spouště prstem totiž může dojít k otřesu foťáku a k rozmazání toho, co má zůstat ostré.

      LenkaS

  3. Taffey

    No, k té tabulce časů, jak fotit různé scény – to je šokující, co tu čtu. Pokud neuvedete, pro jaké ohnisko to platí, je to úplně nesmyslná tabulka. Dnes fotí lidé víc, než kdy předtím, na oba kraje, které mají k dispozici. Má-li někdo základní zoom třeba 17-70, jsem si naprosato jist, že 60% fotek bud foceno na 17mm, 30% na 70 a jen 10% mezi. Takže jestliže potřebuji na focení něčeho 1/250s při 50mm, , mohu klidně, na 17mm, použít 1/100 a dojem z fotky bude stejný. Stran ostrosti, samozřejmě. Nejde totiž o nic jiného, než o tzv. úhlovou rychlost. Tedy, jakou část čipu vykreslí pohybující se předmět za jednotku času. Z toho je zřejmé, že při 17mm vykreslí výrazně kratší dráhu, než u 70mm. A o to jde. Díky za pozornost.

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      máte pravdu, je to nehorázné zjednodušení, nicméně jsem přesvědčená, že pokud bych své články nepsala zjednodušenou formou, tak bych měla frustrovaných čtenářů ještě mnohem více.
      Dovolte mi poznamenat, že na několika místech článku upozorňuji, že použité časy záleží na různých faktorech, včetně ohniska. Ovšem dávám vám za pravdu, že bych toto mohla zdůraznit i v rámci tabulky a děkuji za váš podnět. Pokusím se to brzy napravit.

      S pozdravem,

      LenkaS

  4. AlesK

    Super rady:-)Fotim letadla na leteckych dnech a koupil jsem si na to Panasonic Fz 45.Je to ultrazoom s vychvalovanym ojektivem a zatracovanym rozlisenim(sum).Napriklad ten“panning“na ten jsem si prisel sam,ale ty casy a to S v nastaveni ma pro me,uplneho amatera,cenu zlata.Dekuji a jen tak dal.Ales

  5. Raon

    DD
    Prosim o radu.mam Sony a-200 a řeším problem s focením – macro.Nemohu najít vhodný obektiv./cca1:1/
    mužete poradit či dát odkaz třeba na alzu?Děkuji

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      když se podíváte na Megapixel sem:

      Na levé straně zaškrtnete Sigma, Sony, Tamron, Tokina. Dále zaškrtnete níže žánr „makro“ a typ bajonetu Sony, zobrazí se vám 5 možností. Volila bych spíše ty, které mají delší ohniskovou vzdálenost.

      Totéž bych ještě udělala pro objektivy zoomové:

      Snad vám některý z nich bude vyhovovat,

      S pozdravem,

      LenkaS

  6. Fíla

    Ahoj,

    chtěl bych poprosit o radu. Už několik měsíců se snažím o panning a nedaří se mi ho dovést k dokonalosti. Jelikož mám digitální kompakt, tak při stisknutí spouště mi obraz logicky zmizí, jenže mě se tak nepodaří pohyb dokreslit plynule. Je na to nějaký trik nebo se musím prostě naslepo trefit?

    Díky za odpověď
    Fíla

    1. LenkaS

      Zdravím,

      popravdě protože fotím výhradně přes hledáček, tak s tímhle nemám zkušenost. Asi bude třeba se pokusit pohyb plynule dokončit i bez obrazu na displeji.

      LenkaS

    2. Aleš

      S elektronickým hledáčkem je fotografování panningu jenom pokus a omyl, protože základ úspěchu je prostý, sledovat pohybující se objekt a sériově fotit, což jde s minimálním odpadem akorát digitální zrcadlovkou a koukání přes její hledáček.

      V budoucnosti možná bezzrcadlovky budou natolik vychytané, že zrcadlovkový systém nahradí, ale nebude to dnes, zítra, ani pozítří.

  7. Monika

    Dobrý den Lenko,
    narazila jsem na Vaše stránky a musím pochválit, srozumitelně, přehledně psané, našla jsem tam toho hodně co jsem jako více méně začátečník se zrcadlovkou potřebovala.
    Chtěla bych se jenom zeptat, jestli třeba nebudou následovat témata jak fotit bouřku/blesky popř.ohňostroj?
    Díky za stránky a hezký den

    1. LenkaS

      Milá Moniko,

      to jsou zajímavá témata. Ale musím se přiznat, že k jejich sepsání bohužel nemám potřebné zkušenosti ani portfolio. K focení bouřky jsem dost netrpělivá, i když ty úlovky stojí za to.

      Mějte se!

      LenkaS

  8. Mare H

    Dobrý den,

    jaký fotoaparát by jste mně prosim vás doporučila na focení předvším lidského pohybu (sport, tanec). Občas lyže, kolo. Minimálně motosport. Rád bych s sebou nosil něco skladnějšího proto prosím o typy kompakních fotoaparátů (ty asi tolik vhodné nebudou) a s výměnným objektivem.

    S pozdravem

    Marek Hřibňák

  9. Míra

    Ahoj. 🙂 Jsem úplný nováček a snažím se vybrat zrcadlovku. Přeně tohle co je tady v článku chci a potřebuji fotografovat. Přesně ta tramvaj a formule je to co bych chtěl z fotoaparátu vymáčknout. Taky fotím turnaje v šipkách a tak se mi jedná i o zachycení rychle letící šipky v krásné kvalitě a ostrosti. Také se mi líbí fotky stylu vodopádů a tekoucí rozmazané vody. Můžete mi poradit kterou zrcadlovku vybrat na tyto účely do 20ti tisíc i s objektivem abych dosáhl max kvality fotek za tuto cenu? Děkuji moc radu.

  10. Markéta

    Dobrý den,
    začínám s focením a budu mít příležitost fotit motorky. Jaké nastavení ostření byste mi doporučila k focení motorkáře nad kopečkem, který bude přeskakovat? Už jsem se ptala všude možně, doporučují mi předostřovat. Zajímalo by mě, zda je k tomu vhodnější jednorázové ostření nebo kontinuální. A pokud namáčknu spouš’t na místo (třeba hroudu na kopci), tak jestli poté mohu foťákem pohnout na místo, kde bude mít nejspíš helmu. Děkuji za odpověď

    1. LenkaS

      Dobrý den,
      pro předostřování nenastavujte kontinuální ostření, to po namáčknutí spouště bude hledat neustále bod k zaostření. Pro předostření si vyberte místo s přibližně stejnou vzdáleností jako právě místo kde bude helma, což je asi složité, hledat bod ve vzduchoprázdnu. Tak alespon přibližně. Foťákem pohnout můžete, ale právě ostřící vzdálenost by se neměla moc měnit, jinak nebude motorkář ostrý. Pomůže vyšší clonové číslo, pokud budete mít dostatek světla.

      Hodně štěstí

      LenkaS

  11. Black Jack

    Dobry den, v první rade dekuji za prinosne stranky a ocenuji Vasi chut pomoci ostatním bez ohledu na kriticke komentare rádoby vseznalku mužského pohlavi (nenechte se jejich testosteronem otrávit). Mam kvalitni zrcadlovku Nikon, ale dlouho si lamu hlavu, jak dosáhnout ostrych fotografii při foceni v lese, resp. pralese – tj. sceny, kdy mate kolem sebe obri stromy vcetne popadanych, vse je porostle mechem … Videl jsem par reklamních foto vc. staršího katalogu firmy Nikon – vždy to zari barvami a jakoby plosne je vse ostre (na kteroukoliv vetev ci mech se podivate). Muzete poradit jak ostrit, resp. jak na to?

  12. radek

    Ahoj, líbí se mi tu, jen tak dál 🙂

    Fanoušek Radek
    Nikon 3100

    radek@seznam.cz
    KD-Tunell

  13. isarpex

    Ahoj chtěl bych se zeptat jestli se tyhle foto nebo prostě fotky v pohybu telefonem? Přesný model telefonu: Samsung galaxy s3 mini

  14. Ingrid Walterová

    Moc hezké, přehledné stránky. No, sice veškerá ISa a clony jsou pro mne španělská vesnice, byť s výborným vybavením, fotím většinou na automatiku, ale slibuji, že si tyto stránky projdu a krůček po krůčku se vše naučím 🙂

  15. Michal

    Zdravím,
    rád bych vyfotil postavu stojící na jedné noze v určité póze, kdy kolem ní bude pohybující se pozadí (ve směru od foťáku až za model). Pozadí bych rád nechal máznout dlouhým časem, ale jak zajistit, že modelka nebude muset stát nehybně dlouhé vteřiny na jedné noze a bude ostrá? Zřejmě jsem si vymyslel náročnou kompozici, ale i tak mne zajímá jak to udělat. Nechtěl bych kombinovat dva snímky v postprocesu, ale udělat to najednou.

    1. LenkaS

      Dobrý den,
      mně napadá jen postproces, ale nejsem žádný mistr fototriků 🙂 Třeba se najde někdo jiný, kdo Vám odpoví?

      LenkaS

  16. Bob

    Dobrý den ,jsem začátečník ,koupil jsem si nikon l830 pro začátek ,tam ale asi nenajdu ten panning že? Mohly by jste mi poradit jak s tím to foťákem zachytit rychlost moc děkuji

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      panning určitě můžete vyzkoušet i s tímto foťákem. Je to technika fotografů – způsob focení, nikoliv parametr fotoaparátů. Stačí nastavit správný čas – viz.článek a poté sledovat fotoaparátem pohyb objektu a v pravé chvíli stisknout spoušť.

      Hodně zdaru,

      LenkaS

      1. QexoDron

        Dobrý deň,
        Neviem na tomto Nikon L830 násť uzávierkový čas. Možno je to už nejakým spôsobom prednastavené v módoch ale nefungovalo to. Zamraziť obraz sa dá v sport režime. Keď chcem panning, tak mi nefunguje ani mód auto. Nieje to náhodou spôsobené tým, že je to foťák určený na rodinné foto? V takých možno vypustili pár funkcií, aby to bolo pre amatérskeho fotografa ľahšie ovládateľné. Ďakujem

  17. zock

    Dobrýá den,

    Zkus nastavit delší závěrku cca 1s a během ní zoomuj, pozadí by se mělo máznout.

  18. Lenka

    Dobrý den ve focení se nevyznám, ale chtěla bych fotit koně ve skoku nad překážkou (mám panasonic DMC-TZ1) . Já vím asi nic moc ale vůbec nevím jak to nastavit , zatím mám jen šmouhy.

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      tento automatický kompakt moc možností nenabízí, ale zkuste alespoň režim Sport. Důležité je, aby foťák zvolil co nejkratší čas právě kvůli zachycení rychlého pohybu ostře. Kromě tohoto již nenastavíte v podstatě nic. Ve slunečném počasí venku by vám ale fotky měly vycházet ostré. Uvnitř nebo při nedostatku světla ale pravděpodobně ostrosti nedosáhnete.
      Mějte se,

      LenkaS

  19. Petra

    Dobry den, predem se omlouvam za hloupy dotaz absolutniho neznalka a fotografickeho zacatecnika. Chtela bych si poridit novy fotoaparat (blizici se dovolena, touha po hezci pamatce v podobe fotografii atp.), foceni na mobil neni to prave orechove.

    Procetla jsem rozdily nezi kompaktem a zrcadlovkou a uprimne receno, mam v tom vetsi zmatek nez na zacatku, odborne vyrazy v teto oblasti jsou pro me take spaneslkou vesnici, proto se pro radu obracim na diskusni forum:)

    Potrebovala bych fotak, ktery udela krasnou ostrou fotku i za horsiho svetla, zijeme v Anglii, mistni pocasi behem roku moc slunce neposkytuje:) Take bych rada bych fotografovala krom prirody, hor atp. (a hojne vyuzivala meho oblibeneho makra) a zejmena nase zvireci milacky, proto bych rada fotoaparat, ktery „zvladne“ toto, nevim, zda je na tento typ fotek nutna zrcadlovka.

    Prozatim jsem si procetla recenze Nikon Coolpix P530 a P330 a z meho uhlu pohledu by vice nez postacoval jeden z nich, samozrejme s prostudovanim veskereho nastaveni doufam a verim v to, ze i tyto masinky pri spravnem nastaveni casu me aktivni milacky zachyti:)

    Predem moc diky za rady:)
    Petra

  20. Blanka Petrekova

    Dobry den chcela by som vas poprosit o radu mam tento fotoaparat nikon-coolpix-l340-black-kit a chcela by som zachytit pohyb cloveka .. co a ako si mam nastavit ? vopred vam pekne dakujem za odpoved.

    1. LenkaS

      Milá Blanko, záleží na tom, jestli chcete pohyb ostře nebo rozmazaně nebo něco mezi. Obávám se, že tento fotoaparát nemá funkci manuálního nastavení času. V tom případě byste mohla experimentovat s některými scénickými režimy – sport pro ostrý pohyb, krajina pro máznutý pohyb. Zkuste si přečíst e-book Zdarma z tohoto webu.

      LenkaS

  21. Vojta

    Dobrý den,
    Chtěl bych Vás poprosit o radu ohledně fotografování pohybu (v mém případě železnice).
    Vlastním fotoaparát Nikon D 3300 se základním objektivem 18-55 mm ,který moc nevyužívám,ale používám pevný objektiv 35 mm.
    Jde mi o to,že v mnoha případech,i když je slunné počasí,vyfocený vlak má rozmazané čelo (beru v potaz,že se blíží ke mně a ne zleva doprava,či opačně).
    Fotografuji režimem S,kde tedy volím rychlost času závěrky a mám takový dojem,že chyba bude spíše v samotném zaostření a zde bude asi kámen úrazu,i když čas je dostatečně krátký na ,,zmrazení,,pohybu.
    Chtěl bych se tedy zeptat,jakým způsobem zaostřit blížící se vlak,aby byl ostrý i včetně ostrého pozadí?
    Můj postup je následující: Mám navolený čas cca 1/500 při cloně 4 a ISO 400. Zaostření mám nastavené na AF-S tudíž jednorázové a při příjezdu vlaku zaostřím před něj,třeba na hranu kolejnice,následně fotoaparát nasměruji výše ke středu vlaku a fotím seriově snímky. Když jsem viděl jiné fotky s těmito parametry nastavení expozice u jiných fotoaparátů ,byl vlak krásně ostrý,ale když přiblížím tu svou fotku,je čelo vlaku mázlé.
    Otázka tedy zní: Je lepší použít režim ostření AF-C a začít ostřit přímo na vlak a pak jej jen sledovat a fotit,nebo mít stále režim AF-S a ostřit ještě před příjezdem a následně jen domáčknout?
    Děkuji za radu

    Vojta

  22. Verča

    Dobrý den,

    23.7.2019 jsem byla fotit autobusy a tak jsem využila Vašich rad ohledně focení v pohybu. Jsem zvyklá fotit přes nastavení Sport, ale chtěla jsem udělat pokus s tímto nastavením, že jsemsi dala Tv a tam vše nastavila, jak máte napsáno a kupodivu se mi fotky povedly, že autobus byl ostrý a pozadí rozmazané, že je vidět, že je autobus v pohybu 🙂

  23. Jiřka

    Dobrý den. Začínám fotit zrcadlovkou Nikon D5600, hlavně krajinu…. Mám pocit, že mi fotky jdou hodně do modra, hlavně při focení sněhu..Jak nastavit foták, aby snímky nebyly tak modré, sníh byl jen částečně. Nastavila jsem f-11, ISO 100 a 1/100 nebo Iso 200 a 1/200…. Děkují. Jiřka

    1. LenkaS

      Dobrý den, modrý nádech snímků mi zní spíše jako špatné nastavení vyvážení bílé. Zkuste si pohrát s funkcí WB – nastavit různé „ikony“ a zkoušet, co to udělá.

      S pozdravem, LenkaS

  24. Petra

    Dobrý den ,prosím jak nafotit tanečníci s práškem v pohybu pokud ji chci krasne ostrou a nejelep s tmavym pozadim ?budu mít k dispozici atelier a externí blesk ..
    Nejlépe zmrazit s bleskem na nejrychlejší synchronní cas , namirit na ni z boku at trosku ztmavime i pozadí?
    Předem děkuji za radu

    1. LenkaS

      Nefotím v atelieru, ale to, co říkáte, zní rozumně. Rychlá synchronizace blesku a ohledně nasvícení – zkoušet, zkoušet a zkoušet.

      LenkaS

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>