Jak fotit pohyb a jak dodat vašim fotkám dynamiku? Ať už fotíte rychlý nebo pomalý objekt, běhající děti nebo jedoucí auta, budete čelit úskalí, kterým je docílení požadované ostrosti nebo také neostrosti. Správným zachycením pohybu můžete dosáhnout opravdu působivých fotografií, vzpomeňte si například na fotky vodopádů, kde voda zanechává jen bílý závoj. Kdy se hodí vše zmrazit a kdy naopak rozmáznout? Jak zkrotit pohyb na fotografii a jaké nastavení fotoaparátu použít se dozvíte v dalším článku z rubriky Rady&Tipy JakNaFoceni.cz.
Obsah
Jak fotit pohyb? Ostře nebo rozmazaně!
S focením pohybujících se objektů se dříve či později setká každý fotograf. Ať už má doma malé děti nebo chodí na sportovní závody. Jak nastavit fotoaparát, aby nás při podobných příležitostech poslouchal? Vše záleží na tom, jestli chceme fotit pohyb ostrý nebo rozmazaný.
Obojí způsob má své opodstatnění a své místo v kreativní fotografii.
Jak nastavit fotoaparát při focení pohybu
Režim expozice
Na focení pohybu slouží režim priority času, který je značen jako S (od slova shutter – závěrka, pro Nikon) nebo Tv (Canon). Najdete ho u zrcadlovek a ostatních pokročilejších typů foťáků. V tomto režimu si sami zvolíte potřebný čas a měřící systém k němu automaticky přiřadí clonu. Tak budete mít pod kontrolou míru „zmrazení“ nebo rozostření pohybu. Výhodou je, že si můžete zvolit čas jak rychlý tak pomalý, a mít tak úplnou kontrolu nad ostrostí i neostrostí.
Základní kompakty taky nabízejí program snímání pohybu. Je jím režim sport. Tento režim za vás vybere nejrychlejší čas, jaký je při daných světelných podmínkách k dispozici a sám se postará o vše ostatní. Tento režim ale funguje pouze jednostranně pro zachycení pohybu ostře. Pokud naopak chcete pohyb rozmazat, nastavte režim krajina a čtěte dál…
Režim ostření
Pokročilejší foťáky nabízejí několik režimů ostření, čehož můžete využít. Pro snímání rychle se pohybujícího objektu, který chcete zachytit ostře, použijte režim kontinuálního ostření, který dokáže přeostřovat na pohybující se objekt. U Nikonu se nazývá AF-C neboli continuous focus, u Canonu je to AI Servo.
Mnoho příkladů nastavení foťáku i postup „rozmazání vody“ v praxi najdete v kompletním návodu na focení venku v každé denní době a za každého počasí z produkce JakNaFoceni.cz.
Fotíme venku: Doma i na dovolené I a II.
Cena je 189,-Kč/199,- Kč za e-knihy v PDF s více než stovkou fotografií
====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIHY A RECENZE ČTENÁŘŮ
Nebo si můžete knihu ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.
189 KčKoupit
GARANCE vrácení peněz! Pokud se vám kniha nebude líbit, vrátím vám 100% z ceny!
Pohyb ostře zmražený
Zmražení pohybu, neboli jeho ostré zobrazení, dosáhneme pomocí co nejkratšího (=nejrychlejšího) času závěrky. Jak dobře (a ostře) bude pohyb zachycen, záleží na délce (rychlosti) času závěrky samozřejmě v závislosti na rychlosti snímaného pohybu.
Horní hranice rychlosti závěrky bývá u většiny fotoaparátů velmi vysoko 1/2000s až 1/4000s a jako taková nás v běžných situacích ničím nelimituje. To, co nás ale bude limitovat, je dostupné světlo.
Expozice ve zkratce
Často se budeme potýkat s tím, že nebude možné dosáhnout dostatečně rychlého času na zmražení pohybu. Proč? Protože foto-grafie znamená kresbu světlem. Pokud je světla nedostatek, foto se musí „kreslit“ déle – to znamená, že závěrka se bude muset otevřít na delší dobu. Pokud se tak stane například na jednu vteřinu, bude na snímku zaznamenán veškerý pohyb, který se za tu dlouhou vteřinu udál – jistě si představíte, že třeba auto ujede za vteřinu alespoň nějaký ten metr. Celý jeho pohyb během této vteřiny bude zaznamenán jako šmouha. Naopak velmi krátké cvaknutí závěrky zmrazí i Formuli 1.
Foto: Fotografické hrátky s pohybem můžou znamenat, že líně se kodrcající tramvaj bude vypadat jako vlak shinkansen. I toho můžeme dosáhnout pomocí času a také techniky panningu, o které se dozvíte na závěr. Clona f11, čas 1/60s, ISO 200.
Jak zkrátit čas?
Rady k dosažení kratšího času jsou:
- Zajistit více světla (fotit v jinou denní dobu nebo v lepším počasí)
- Otevřít více clonu až na co nejmenší clonové číslo f (zároveň se ale musíte smířit s tím, že snížíte hloubku ostrosti
- Fotit s bleskem – účinné jen v případě blízkých subjektů
- Zvýšit ISO
Čtěte více ======>
Jaký čas nastavit pro ostrý pohyb?
Jsou okamžiky, kdy chceme zachytit pohyb ostře, zachytit každou kapku vody nebo rozevlátou sukni. V tomto případě musíme použít co nejkratší čas. Není ale třeba snažit se o dosažení času 1/4000s. Zpravidla postačí i časy mnohem kratší než je horní použitelná hranice u fotoaparátu.
V závislosti na rychlosti pohybu, vzdálenosti od subjektu, použitém ohnisku, se potřebné časy budou lišit. Není tedy snadné udat jeden čas vhodný pro všechny. Kdybych ale přesto musela poskytnout rychlou a univerzální radu byl by to čas alespoň 1/250 – 1/500s u rychlého pohybu. Pokud fotíte pomalejší pohyb, nebo pohyb vzdálený, tak bude stačit i méně – například kolem 1/125s.
Foto: Žena s rozevlátými šaty. ISO 1000, čas 1/500, f4. Fotit rychlý pohyb uvnitř v nedostatku světla je tou největší výzvou. I proto se ISO vyšplhalo na 1000. V obvyklých situacích by šlo fotit bleskem, ale taneční parket byl moc daleko.
A malá připomínka na závěr: Nezapomeňte kam zaostříte. Občas může být neostrost důsledkem špatného zaostření a nikoliv špatného nastavení času.
Pohyb měkce rozmazaný
Rozmazání pohybu je významným a krásným kreativním nástrojem fotografa. Je to způsob, jak překročit obyčejnou dokumentační fotografii, protože našima očima nemáme možnost takto rozmazaně spatřit realitu.
Foto: Ne vždycky je žádoucí pohyb zmrazit. Fotografie vodopádu nahoře působí obyčejně. Fotograf (tedy já) neměl stativ a tak přišel a rovnou zmáčkl spoušť. Foceno na diapozitiv.
Foto: Tady už jsem se stativem vybavila. Vodopád je vyfocený na čas 3 sec., clona f 20, ISO 200, ohnisko 32 mm. Při tak rychle tekoucí vodě ovšem již není rozdíl mezi 1, 2 či 3 sekundami.
Nezbytnou pomůckou pro rozmazání pohybu je stativ a dálková spoušť nebo samospoušť. Místo stativu si případně můžeme vypomoci pevnou podložkou, ale ta dobrý stativ nikdy plně nenahradí. Jde spíš o výpomoc v nouzi.
Čtěte dále ======>
Jaký čas nastavit pro rozmazaný pohyb?
I tady platí, že záleží na situaci, ale takhle by se mohl vymlouvat každý. Proto vám řeknu, že univerzální čas k rozmazání pohybu je 1 vteřina. Postačí na rozmazání vodopádu nebo auta a podobně.
Zlatým pravidlem je, že nějaká část fotografie by vždy měla být ostrá, aby bylo zřejmé, že neostrost v její jiné části je záměrná. Zároveň tím vynikne kontrast mezi dynamikou pohybu a vším ostatním – statickým. Požadovanou ostrost nehybných částí by měl zajistit samozřejmě stativ.
Při delších časech focených v dostatečném osvětlení, se budeme potýkat přesně s opačným problémem, než jsem popisovala u ostrého pohybu. Z důvodu přílišného množství světla za bílého dne nám foťák nemusí dopřát dostatečně dlouhý čas. Pokud bychom ho nastavili manuálně, fotografie by byla přesvětlená – přeexponovaná. Proto následující rady jsou vlastně opakem rad zmíněných výše.
Rady k prodloužení času jsou:
- Počkat na jinou denní dobu, počasí, nebo stín
- Co nejvíce zavřít clonu na vysoké clonové číslo
- Co nejvíce snížit ISO
- Použít ztmavující fotografické filtry
A jak je na tom kompakt? V tomto případě může být trochu komplikované vnutit mu dostatečně dlouhý čas, pokud pracuje pouze s plně automatickými režimy. Snižte ISO na minimum, nastavte režim krajina, umístěte foťák na stativ nebo podložku a … čekejte na nedostatek světla.
Ani ostrý ani rozmazaný, zkrátka něco mezi…
Abych nevzbudila dojem, že je vše jen buď anebo, musím dodat, že není třeba se omezit na pohyb naprosto rozmazaný nebo naprosto ostrý. Dynamicky a zajímavě můžou působit i snímky, kde budou spolu ostrá a rozmazaná část pohybu kontrastují.
Foto: Clona f5,6, čas 1/60s, ISO 200.
Určit tady ten správný čas v těchto případech ale opravdu nejde. Doporučuji vyfotit více fotek, otestovat nastavení času a poté zkusit sekvenční snímání – držet prst na spoušti a udělat pár fotek. Některá z nich se určitě povede!
Jak fotit auta: panning
Při focení pohybu je znalost techniky panningu stěžejní. Panning, česky poněkud podivně znějící ekvivalent švenkování, je způsob, jak zpomalit relativní pohyb tím, že fotoaparátem sledujeme směr pohybu objektu a v pravý okamžik stiskneme spoušť. Výsledkem bude fotografie ostrého objektu s rozmazaným pozadím, které bylo statické. Celá scéna navozuje pocit velké rychlosti. Panning můžete použít na focení aut, ale i sportu apod.
Foto: Clona f5,6, čas 1/125, ISO 500. Je to jednoduché, ale chce to vychytat ten správný grif. Na tom bude nakonec záležet ještě více než na rychlosti závěrky. Při závodech Formule je naštěstí vždycky spousta kol k nácviku. Bez využití panningu by nebylo formuli vůbec možné zachytit.
Focení za pomoci této techniky není tak náročné na zkrácení času, jako kdybychom měli fotit projíždějící formuli z místa běžným způsobem. Naopak se často pro panning doporučují časy dost dlouhé 1/50 nebo delší. Jde o to dosáhnout dobrého rozmáznutí pozadí. Čím delší čas použijeme, tím více pozadí rozmázneme. Při pohybu rychle jedoucího auta s pozadím nebude problém ani při 1/250, proto pro jistotu doporučuji zachovat čas co nejkratší, aby bylo auto samotné opravdu ostré jako břitva. Čím kratší bude čas, tím méně dynamičtěji ovšem snímky budou působit.
Jak na fígl zvaný panning
Nejdůležitější pro správné uplatnění panningu je opsat fotoaparátem co nejdelší pohyb. Opravdu celý pohyb od počátku, kdy auto vjede do scény a pohyb plynule zakončit až v momentě, kdy se vzdálí. Celý pohyb musí být plynulý a přirozený.
Okamžik stisknutí spouště by měl přijít někde „uprostřed“ celého máchnutí, když je objekt v požadovaném kompozičním postavení. Připomínám, že v okamžiku stisknutí spouště panning nezastavíme, ale dokončíme ho. A na závěr ještě jedna poznámka ohledně kompozice – pokud nemáte jiný konkrétní fotografický záměr, řiďte se pravidlem, že objekt by měl do scény vjíždět – to znamená, že by měl mít ve směru svého pohybu větší prostor než za ním. Jinak bude fotka pohybu působit nedokončeně.
Jak fotit děti v pohybu?
A jak fotit věčně neposedné děti? I na ty můžete využít panning, třeba když jsou na kolotoči.
Foto: Clona f4, 1/160s, ISO 200.
Čtěte dále ======>
Přehled nastavení časů na závěr
Na závěr připojuji přehled časů v tabulce. Mějte, prosím, na paměti, že časy jsou pouze orientační a je třeba je přizpůsobit daným podmínkám. To uděláte jednoduše tak, že vyfotíte pár zkušebních snímků s různým nastavením.
Zcela rozmazaná voda | Pohyb částečně rozmazaný | Běhající děti | Rychlá auta, sport |
Přibližně 1 vteřina | Přibližně 1/60 | Alespoň 1/125 | 1/500 a více |
Nyní už víte, jak fotit pohyb ostře i kreativně a můžete se vydat třeba na Velkou cenu Formule 1.
Budu ráda, když budete články sdílet na Facebooku!
Vaše LenkaS
P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.
41 pings
Skip to comment form ↓