«

»

Základní pravidla kompozice fotografie

Pravidla kompozice. Neexistuje způsob, jak správně fotit. Existují ale vodítka či pravidla, která dokáží  fotografii učinit poutavou a přitáhnout pozornost diváka. Malíři, architekti a umělci všech oborů od samého počátku věků věděli, jak navodit harmonii a nechat svoje dílo zapůsobit. Řídili se pravidly kompozice. K tomu nepotřebujete fotit zrcadlovkou ani a drahými profesionálními foťáky. Záleží pouze a jenom na vás!

Základní kompoziční pravidla

Kompozice je jednoduše řečeno způsob uspořádání prvků v uměleckém díle – ve fotografii či obraze. Všechny prvky by měly být uspořádány tak, aby působily na diváka harmonicky. Pomocí kompozičního uspořádání obrazu můžete divákům mnohé sdělit: Podtrhnout či potlačit vztah mezi prvky, přitáhnout nebo odvrátit pozornost od části obrazu, navodit pocit harmonie, dynamiky, nebo vzbudit zvědavost…

Vnímání harmonie a estetična je do značné míry subjektivní, přesto se umělci často řídí několika jednoduchými pravidly:

  • zlatý řez a pravidlo třetin
  • středová kompozice a symetrie
  • perspektiva a kompozice – diagonály a linie
  • nakloněná rovina

Zlatý řez a pravidlo třetin

První dvě pravidla kompozice spolu volně souvisejí a jsou velmi často zaměňována. Zlatý řez je často vykládán jako průsečíky přímek dělících obraz zhruba na třetiny v horizontální i vertikální rovině. Matematici by se určitě postavili proti tomuto zjednodušení a poznamenali by, že zlatý řez (či zlatý poměr) je zcela přesně definovanou konstantou estetického vyvážení proporcí různých délek a nenachází se přesně ve třetině obrazu, ale strany jsou v poměru 1:1.618.

Již staří Řekové pravidlo zlatého poměru definovali tak, že poměr kratší (b) a delší části (a) musí být stejný jako poměr delší části k celku.

a/b = (a+b)/a

Kompozice - zlatý řez

Kompozice – zlatý řez

Přesný poměr zlatého řezu je těžké vystihnout, proto se nahrazuje jednodušším kompozičním pravidlem třetin.

Kompozice pravidlo třetin

Kompozice pravidlo třetin

Podél přímek se umísťují významné linie a na jeden z průsečíků přímek pak hlavní objekt, protože se předpokládá, že člověk podvědomě zabloudí očima právě tam. Následně je do obrazu automaticky vtažen.

Stejně to platí i pro horizont – v případě zajímavých mraků umístěte horizont níže a nechejte větší prostor nebi a naopak. Prohlédněte si fotografie krajiny v článku Jak fotit krajinu.

V praxi vše ale funguje spíše na intuici, na tom, jaké prvky potřebujeme do obrazu umístit, kolik místa kolem nich potřebujeme, jak je nejlépe umístit do vztahu a pak, když cítíme ten správný poměr, stiskneme spoušť.

Kompozice zlatý řez

Kompozice zlatý řez

Foto: V přírodě se odráží zlatý poměr všude. Najdeme jej v uspořádání listů u květin, ulit u živočichů nebo krystalických mřížek minerálů.

Další ukázky využití zlatého řezu ve fotografii přírody najdete v rubrice Tapety na plochu.

Třetinová kompozice

Třetinová kompozice

Foto: Třetinová kompozice. Chvíli jsem čekala, až lanovky dojedou do bodu přibližně ve třetině obrázku. 

Na místě můžete zkusit sami vyfotit několik fotografií, v nichž lehce posunete hlavní linie či prvky na různá místa a fotky pak můžete porovnat v počítači. Brzy si tak vypěstujete podvědomý cit pro kompozici. Pomůže také aktivovat mřížku v hledáčku či na displeji, která je zpravidla rozdělená právě na třetiny. Nenechte se jí ovšem zlákat a fotit vše jen podle ní.


E-kniha-Fotime-venku-small35Mnoho příkladů kompozičního uspořádání v praxi najdete v kompletním návodu na focení venku v každé denní době a za každého počasí z produkce JakNaFoceni.cz.

Fotíme venku: Doma i na dovolené I a II.

Cena je 189/199,-Kč za 80 stran e-knihy v PDF s více než stovkou fotografií

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIH A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihy ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Kč 140 Kč Koupit

GARANCE vrácení peněz! Pokud se vám kniha nebude líbit, vrátím vám 100% z ceny!


Středová kompozice a symetrie

Symetrie v architektuře = symetrie v kompozici

Některé scény vybízejí k tomu, aby byl hlavní objekt či horizont umístěn na střed. Jde o objekty, které jsou samy krásné právě svou symetrií. Typickým příkladem jsou například kostelní lodě nebo odrazy ve vodě.

V jiných situacích nemá ale středová kompozice ve fotografii opodstatnění, neboť působí staticky až nudně. Například při focení portrétů.

Středová kompozice

Středová kompozice

Foto: Horizont umístěný na střed je zvláště na místě při focení tak nádherného odrazu v klidné hladině telčského jezera.

Symetrická kompozice kostelní loď

Symetrická kompozice kostelní loď

Foto: Kostelní lodě jsou jedním z klasických témat pro symetrickou kompozici. Clona f8, 3s, ISO 200, ohnisková vzdálenost 16mm.

Kompozice symetrická

Kompozice symetrická

Foto: Slavný brazilský architekt Oscar Niemeyer vytvořil úžasný architektonický skvost. Abych podtrhla čistotu tvarů, umístila jsem jej na střed, zároveň šlo o to oprostit snímek od zbytečných dalších prvků, které by odváděly pozornost od hlavního objektu. Je to způsob, jak tuto budovu dostat co nejblíže. Záměrem zde byla spíš dokumentace reality, která by dala divákovi možnost obdivovat dílo v celé jeho kráse.

Středová kompozice a portréty

Středová kompozice není typickou volbou pro portréty. Přesto jsou to často ti nejslavnější portrétní a reportážní fotografové, kteří porušují všechna pravidla kompozice fotografie. Mohou si to dovolit právě díky tomu, že jsou slavní a odlišují se od většiny svých poslušných kolegů. Porušovat pravidla však můžete i vy, pokud budete vědět, co tím sledujete.

Středová kompozice - reportáž

Středová kompozice – reportáž

Foto: Foceno širokoúhlým objektivem, který je typický pro reportážní fotografii (28mm). Malá holčička byla umístěna na střed výřezu se záměrem zdůraznit její důležitost (já jsem tu doma!), která je v kontrastu s její malou postavou ve srovnání s obrovským stolem. Skvělé na podobných vypovídajících portrétech je, že se za nimi skrývá smysl, který jitří představivost diváků. Clona f2,8, 1/50s, ISO 320.

A tady máme jiný příklad:

Středová kompozice postava

Středová kompozice postava

Foto: Typický dovolenkový snímek, jakých si vozíme ze zahraničí tucty. Spíše, než abych řekla, že se jedná o středovou kompozici myslím, že jde spíše o „nedostatek kompozice“. Není zde jasný záměr kromě toho ukázat všem: „Byl jsem v Paříži!“

Vyvarujte se podobného „cvakání“ na střed zvláště v případě série snímků. Diváci by se začali záhy nudit.

Středová kompozice, pravidlo třetin nebo co?

Pro všechny scény můžou být vhodné různé kompozice. Obecně řečeno, neexistuje jednotné pravidlo, které bychom nutně museli při konkrétní scéně následovat. Vše záleží na kontextu, na tom, které prvky chcete dostat so scény, na jejich vztahu a vašich preferencích a estetickém cítění.

Pokusím se to ukázat na jednom konkrétním snímku.

Třetinová kompozice kontext

Třetinová kompozice kontext

První kompozice: Fotografie vykresluje tichou atmosféru klidného letního dopoledne. Kočka je umístěna napravo a je vyvážena nalevo, také zhruba ve třetině osobou, která v poklidu relaxuje u stolu. Tyto dva subjekty dodávají obrazu trojrozměrnost také proto, že mají rozdílnou hloubku ostrosti. Z mého pohledu je toto fotografie zachycující klidnou domácí scénu, není to portrét kočky.

Středová kompozice - nevhodné užití

Středová kompozice – nevhodné užití

Foto dole: Stejná kočka, tentokrát těsně oříznutá, aby kolem ní nevznikl zbytečný prázdný prostor. Rozdíl nemusí být velký, ale přesto i malé rozdíly v kompozici mohou zaznamenat zásadní posun ve výpovědní síle fotografie. Nyní jsme vyfotili (dobrá, jen ořízli) portrét kočky.

Středová kompozice - těsný ořez

Středová kompozice – těsný ořez

Foto nahoře: Zde máme na stejné fotce příklad středové kompozice bez záměru. Hlava kočky je na středu fotografie a my tak utápíme subjekt ve zbytečném prázdném prostoru kolem něj. I když tento snímek nepůsobí nijak špatně, přesto pravý portrét je pro tento konkrétní případ lepší, pakliže prázdnému prostoru nad hlavou nepřisoudíme zásadní význam.

Výběr kompozice tedy záleží na vašich záměrech a preferencích. Kompozice vám pomáhá zdůraznit to,co chcete svými fotografiemi povědět. Můžete s její pomocí sílu fotky jak podtrhnout, tak i sabotovat.

Zachycení dynamiky

Perspektiva a kompozice: Diagonály a linie

Diagonální kompozice působí dynamicky a zajímavě. Vede oko diváka do obrazu a dodávají obrazu perspektivu, tedy hloubku a prostor. Navíc vypadají často i velmi elegantně.

Diagonální kompozice

Diagonální kompozice

Foto: Linie probíhá úhlopříčně, což je kompozičně zajímavější a navíc tu vzniká možnost efektně si pohrát s hloubku ostrosti. Čelní pohled by působil ploše a hloubka ostrosti by nebyla tak zajímavě využita.

Stejně dynamicky a zajímavě působí kompozice a perspektiva sbíhajících se linií, například cesty v krajině apod., které navozují pocit prostoru a vedou oko diváka ve směru DO fotografie a k prozkoumání dalších oblastí snímku a co nejdelším setrvání v něm.

Kompozice a perspektiva

Kompozice a perspektiva

Foto: Perspektiva zároveň s linií cesty dodává fotografii hloubku a dojem prostorovosti. Foto z Azorských ostrovů. Další příklady hledejte ve fotogalerii Azorské ostrovy.

Nakloněná rovina

Stejně jako předchozí téma – diagonály, působí v kompozici i nakloněná rovina. Je ještě dynamičtější, navozuje dojem rychlosti, pohybu, naléhavosti…

Kompozice nakloněná rovina

Kompozice nakloněná rovina

Foto: Nakloněná rovina působí velmi dynamicky. Zvláště ve spojení s jedoucím autem rozmáznutým pohybem.

Čtěte více =====>

Někdy to také může být způsob, jak do obrazu dostat vše, co chceme, pokud jsme omezeni ohniskem. Je to pěkné ozvláštnění, když jednu či dvě fotografie z větší série pořídíte tímto způsobem. Fotit tak lze téměř cokoliv, čemu chcete dodat dynamiku, pohyb či napětí. Vyvarujte se ale dlouhé série fotek s podobnou kompozicí a sázejte spíše na variabilitu.

Ukliďte v obraze

Ještě jsem zdaleka nevyčerpala vše, co jde říct o kompozici. Jednu věc je třeba na závěr přece jen ještě dodat. Je důležité uklidit si v obraze. Často platí, že čím méně výrazných prvků ve fotografii je, tím je kompozice silnější a působivější. Stačí třeba jen jeden barevný akcent na jednoduchém pozadí.

Kompozice barevný akcent

Kompozice barevný akcent

Foto: Fotografie symbolizující svatební přípitek. Díky těsnému výřezu je důraz na sklenici šampaňského. Výrazná barva jahody přitáhne pozornost, pozadí neruší. Přes toto zjednodušení je každému hned jasné, o co se jedná. Detail vypovídá o celku.

Pro čistotu kompozice je často užitečné přitáhnout si objekt blíže (jít blíže anebo zazoomovat), anebo použít malou hloubku ostrosti, která zbaví pozadí rušivé změti. Jako trénink může pro začátek sloužit hrát si s ořezem fotek v počítači.

Pokud vás naše články zaujaly, klikněte na náš Facebook! Můžete si taky u nás zdarma stáhnout Tapety na Facebook.

17 comments

Skip to comment form

  1. Patrik

    Ahoj Lenko,
    parádní web! Jsem nadšený fotoamatér už řadu let a co se týče focení obecně – pročetl jsem toho hodně (člověk se stále učí…). Tvé stránky mě na první pohled zaujaly. Přehlednost, krásné fotky, fakta, technická vyspělost, zřejmý entuziasmus, zkrátka vyčníváš nad ostatní. Smekám. Jen tak dál a těším se na další tématické rady!
    Patrik

    1. LenkaS

      Milý Patriku,

      děkuju moc za opravdu super komentář a jsem ráda že se ty hodiny u počítače vyplácejí a články jsou užitečné pro všechny! Určitě mi to dodává motivaci v tom pokračovat! Díky a přeju Vám mnoho krásných fotek!

      Lenka

  2. kokon

    Patriku, nechápu že někdo kdo údajně fotí několik let a prečetl toho hodně, jasá nad tím, že si tady přečetl 2 obrazovky něčeho naprosto základního. Řekni, co jsi četl a co už umíš?

  3. Jakub

    Dobrý den,

    chtěl bych se s Vámi poradit ohledně kompozice. Každý víkend fotím v mistním baru zákazníky. Setkávám se s většími skupinami lidí, sedících v řadě na lavici a stále se peru jak je správně zakomponovat do snímku.
    A trošku mimo toto téma. Jelikož fotím více lidi používám světelnost f8, použil bych klidne vic, ale neni tam moc světla, ISO mam nastavené max 400 a čas max 1/60. Kdybych zvýšil světelnost na f9 nebo f11 tak si myslím, že by mi to víc pomohlo. Měl bych zaručeně každou tvář na snímku ostrou. Ale při tak nízkém světle si to nemůžu dovolit. Nebo se pletu?
    Používám difuzer na blesku, ale ten mi světlo rozptyli, ale ne tak jak bych si přál. Přemýšlím na využítí jiných alternativ na řízení směru světla.
    Neměla by jste nějaký užitečný tip?

    1. LenkaS

      Milý Jakube,

      koukám, že jste už vlastně profík. Vaše fotky jsou pěkné, nevím tedy, jestli budu moct já – amatér přidat nějaké užitečné rady. Přiznávám, že fotky z nočních párty, kde se v chaotickém sledu pohybují shluky ať už opilých či střízlivých lidí, přímo nesnáším. A je to přesně kvůli tomu, co píšete! Podle mého prostě nejde podobné skupinky pěkně zakomponovat třeba tak jako krajinu.
      Před sedícími lidmi jsou na stole prázdné sklenice od piva, půlka člověka je na okraji fotky uříznutá, protože už se tam nevešel. Živě si to představuju.

      Myslím, že především záleží na Vaší zakázce – na tom, co je po vás poptáváno ? – jde o umění a pěkné portréty nebo o dokument toho, jak se skupiny lidi baví?
      Můžete to pojmout podle toho různě – buď dělat potréty a momentky – s těsnějším ořezem a tím se vyhnout chaosu všude kolem anebo se potýkat s chaotickými a velkými skupinami -tam to ale bude vždy o kompromisní kompozici.
      Co se týče použité clony tak opět – záleží to na tématu – buď fotíte „krajinu“ – v tomto případě tedy co největší prostor a co nejvíce lidí anebo fotíte portréty a jednotlivce. Při cloně záleží také na použitém ohnisku. Širší ohnisko vám dovolí nižší clonu při zachování velké hloubky ostrosti, i když samozřejmě deformuje foto – hlavně na okrajích.

      Naopak pokud budete fotit portrét, tak bych klidně clonu i snížila, aby to chaotické prostředí tolik nerušilo a použila delší ohnisko. Hra s hloubkou ostrosti může dodat vašim snímkům na variabilitě.
      Co se týče zvýšení clony, tak je to možné, pokud zvýšíte výkon blesku pomocí manuální kompenzace. Abyste se nepotýkal s podexpozicí. Pokud se vám ale přesto nebude dostávat světla, zkusila bych trik s tím širším ohniskem, abyste snímky proostřil. Jak ale píšu v článku Jak fotit ostře – ne vždy je nutné všechno ostřit. neostrost je kreativní nástroj. Nemusí být všichni ostří za každých okolností, nebo ano? Záleží zkrátka na vaší zakázce!

      Co se týče kvality světla blesku, tak ať s difuzérem nebo bez, je to vždycky loterie. Difuzér se používá hlavně pro širší ohniska, aby se rovnoměrně rozptýlilo světlo. Nejsem si jistá, ale nesnižuje náhodou množství světla záblesku?
      Nicméně tak jako tak, nejlepší kvalitu vždycky dodá odražené světlo – nejlépe od bílých zdí/stropu – jenže těch se v barech asi moc nevyskytuje. Mohl byste odrážet od nějakých vlastních odrazných desek, což asi taky vždy nejde… Pokud ale fotíte stále na steném místě, můžete si z něj udělat takový malý improvizovaný ateliér :)
      Každopádně můžu jen radit prostě experimentovat, protože vždy záleží na konkrétním prostoru a konkrétních podmínkách. těžko říct jedno obecné pravidlo pro různá focení.

      Tak přeju hodně světla a dobrých fotek!

      LenkaS

  4. MzM

    Dobrý den,
    taky začínám, taky hodně čtu, atd atd. Jak tu bylo napsáno tohle jsou skutečně jakési rozumné základy.
    Každy takový pokus o osvětu je chvályhodný, takže držím palce.

    Akorát u toho pejska se středovou a nestředovou kompozicí se pořád nemůžu zbavit pocitu, že ta středová je mnohem lepší a dokázal bych tam to opodstatnění najít. Ta nesymetrická mi připadá taková rušivá, prostor vlevo je takový prázdný.

    Je to subjektivní, ale foto je subjektivní. :)

    Dobré světlo.
    M.

    1. LenkaS

      Dobrý den,

      je chvályhodné, že si zachováváte subjektivní pohled a nenecháte se ovlivnit tím, co je napsáno. Fotografie, jako každý v podstatě umělecký směr, je a měla by být ovlivněna kreativním viděním každého z nás, jak taky píšete.
      Možná se nad Vaším názorem zamyslím, a až bude čas, vyberu nějaký lepší příklad středové kompozice.

      Díky a hodně inspirace,

      Lenka

  5. michal

    Super článek!:-)

  6. Jarmila

    Ahoj!
    Jsem úplný laik ve focení, ale miluji to…dokonce mi bylo řečeno, že mám cit pro kompozici….musela jsem si to dokonce najít, co definice slova kompozice znamená. Fotím to, s čím chci něco vyjádřit, zachytit ten okamžik, kdy se mi subjekt líbí a říká si o vyfocení…jen nechci fotit lidi, nějak mě to neláká…nejsem divná? Ale i když mi někdo řekne, že jsem, tak lidi cvakat nemusím. Mějte v očích stále krásu kolem a cvakejte! Jarmila

    1. LenkaS

      Milá Jarmilo,
      jsme divné dvě 😉 Taky já preferuji přírodu, krajinu, zvířata, makro… A i když mě dočasně chytne třeba reportáž, svatba a děti, stále se budu považovat za krajináře. Je dobré znát svou „specializaci“ nebo touhu – ta totiž dělá z fotografů mistry :)
      Dobré světlo,

      LenkaS

  7. Evtim Božilov

    Ahoj ! Jarmilko můžete fotit co chcete.Fotografie je svobodné umění.Já sám fotím lidi pouze vyjímečně. Mám rád krásnou architekturu a krajinu.Moje mínění je že jestli nějaký záběr ve mě vzbuzuje emoci a touhu ho zaznamenat, a udělám -li to dobře tak tu emoci vzbudím i v jiných lidech.To oblast fotografie o které mluvíme ta je o emoci. Osobně jsem viděl dokumentární snímek z konfliktu v Bosně.Opuštěnou hadrovou panenku ležící uprostřed ulice kterou prošla válka,A ten obrázek ve mě vzbudil velké emoce.Na FB jsem viděl obrázek kapky vody v které se zrcadlil okolní svět. A opět tu byly emoce. Prostě svět je velký a je to jen o umění se dívat a vidět.Jarmilo přeji dobré světlo. Evtim.

    1. LenkaS

      Děkuji Evtime za Váš pravdivý názor :)

      LenkaS

  8. Aleš Holiš

    Dobrý večer paní Lenko,již jsem opět na Vaších stránkách.Pravdou je,že když budete něco dělat se
    zaujetím,tak můžete někomu i připadat „divný“.Já se celý život věnuji lezení a častokrát jsem slyšel,že
    horolezci jsou blázni a že jejich prvotním zájmem je se zabít.Ale opak je pravdou,neznám nikoho,kdo by
    miloval víc život,než právě horolezci :-) Nedávno jsem brzo ráno,ještě před rozedněním zkoušel na
    Novojíčínském náměstí nafotit sousoší tančících sedláků na kašně,zespodu nasvícené světly z dlažby.
    Asi dvě hodiny jsem se doslova kolem kašny plazil,hledal ten ideální úhel,nastavoval stativ,správnou expozici,kontroloval na živém náhledu zaostření,hloubku ostrosti,histogram a hlavně čas exponování.
    Kolem mě občas procházeli skupinky přiopilé mládeže,vracející se odněkud z baru a slyšel jsem komen-
    táře typu:hele,nějakej cvok,nezavoláme policajty? Takže kdo to s focením myslíte vážně,nenechte si do toho
    nikým moc „kecat“:-),dobře míněné rady ano,ale jestli máte nějakou vizi či představu,tak si za ní stůjte
    a běžte do toho! A mějte na paměti,že to děláte hlavně pro sebe.Uf,to jsem se nějak rozjel.Takže tak nějak.
    Ať se daří a dobré světlo. Aleš Holiš

    1. LenkaS

      Děkuji Vám Aleši za příběh a za Vaši vášeň pro „život“ :)

      Stůjte si i nadále za svým a mějte dobré světlo!

      LenkaS

    2. Aleš

      Suma sumárum, kdyby někdo z kolemjdoucích vytáhl mobil, udělal by z jakéhokoliv úhlu či normální chůze bez přizastavení daleko lepší fotku než vy při plazení, dokonce s mobilovým bleskem by z vašeho náměstí prosvětlil Karlův most, atd… samé pozitiva!!

      Buďte v klidu, co já takových rádoby rad slyším ve vlastní rodině a to se nemusím plazit kolem kašny, stačí když doma sedím v křesle a už slyším pět ódy na ty úžasně perfektní foto mobily a ty aplikace v nich, no žůžo na výsledek pohledět!! Jenom doporučuji nebýt najezen!!

      Ale bod zlomu nastane, když se obrázky od neumětela se zrcadlovkou setkají v jedné fotoknize z top foťáku mobilu, dokonce vedle sebe, to nesmím být naobědván podruhé a když něco uštěpačně řeknu, buď mi je kniha odebrána nebo něco nemilého odseknuto se svěšenýma očima, to mám navrch, takže podobné výjevy berte úplně v klídku, fotomobilisti se utlučou sami, oni ještě neví, že objektiv tloušťky +-1 cm na kvalitní snímky není!!

      1. LenkaS

        Každému, co jeho jest :). Hlavně když jsme všichni spokojení s těmi našimi snímky! Zrcadlovky možná za pár (desítek) let kralovat přestanou, ale úsilí a vášeň, ta vždycky snímky pozdvihne o třídu výše a bude na nich znát, ať už fotíte čímkoliv.

        LenkaS

  9. Aleš

    Zdravím jmenovce,
    já jsem v klidu pořád, a opravdu je mi jedno, kdo , jak a čím si fotí, a jak si to pochvaluje.
    A jak říká Lenka, hlavně, že jsou všichni spokojeni. A já se při focení budu nadále klidně
    plazit, šplhat, chodit i na kolobce jezdit. Tož tak nějak. Přeji všem hezké a pokojné Vánoce :-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>