«

»

Jak fotit ostře

Když si koupíme nový a skvělý digitální fotoaparát, očekáváme, že bude fotit perfektní, ostré a krásné fotky v podstatě sám. Zvláště u digitální zrcadlovky poté často přichází zklamání a dlouhý boj o ostrost fotografií a dobrou expozici. Jak fotit ostře? Jakých chyb se nejčastěji dopouštíme a jak vylepšit naše fotografie z hlediska ostrosti?

Motto: zaostřete tam, kam chcete přitáhnout divákovu pozornost.

Obsah

Typy neostrosti

  1. Pohybová neostrost způsobená otřesem fotoaparátu
  2. Pohybová neostrost způsobená pohybem objektu
  3. Obrazová neostrost způsobená špatným zaostřením

Zkontrolujte si čas!

Jednou ze základních a prvních informací, kterou by měl obdržet každý, kdo do ruky vezme digitální zrcadlovku, je znát čas, kterým může fotit tak zvaně „z ruky“, aniž by se obrázek rozmazal pohybovou neostrostí způsobenou otřesem fotoaparátu. Tuto neostrost poznáte tak, že je celý obrázek (včetně statických objektů) rozostřený a případně také „máznutý“ jedním směrem. Čím delší čas, tím větší „máznutí“.

Neostrost způsobená pohybem fotoaparátu

Neostrost způsobená pohybem fotoaparátu

Foto: 1/2 s, f2,8, ISO 400, 17mm ohnisko.

Většinou se udává čas závěrky 1/30 sekundy jako obecný údaj, při kterém lze fotit z ruky. Delší časy už většinou udržet nejdou (pokud nejste zvláště trénovaní) kvůli nepatrným pohybům rukou. Tyto pohyby se při kratších časech neprojeví, ale při delších časech způsobují rozostření celého snímku.

              <==== Kratší časy x Delší časy ====>

1/1000s – 1/500s – 1/250s – 1/125s – 1/60s – 1/30s – 1/15s – 1/8s – 1/4s – 1/2s – 1s etc.

Při dnešních možnostech techniky se tyto časy prodlužují díky zabudované stabilizaci. Prodloužení času oproti standardu, který tu udávám, si pak můžete vypočítat podle údajů od výrobce daného fotoaparátu nebo objektivu.

Pravdou je, že ani 1/30 s nemusí být „bezpečným“ časem. Doporučuji proto chvíli trénovat, pořádně si opřít lokty buď k tělu nebo o něco stabilního, zeď, sloup apod. a před stiskem spouště vydechnout. Jsou fotografové, kteří díky tréninku a stabilnímu držení foťáku zvládají i časy o dost delší než 1/30.

Pokud máte podezření, že jste fotili na příliš dlouhý čas, zkontrolujte si vyfocené fotografie na displeji pomocí přiblížení ještě než opustíte scénu. Rozostření již nejde dodatečně opravit.


E-kniha-Fotime-venku-small16Mnoho příkladů nastavení foťáku i postup „rozmazání vody“ v praxi najdete v kompletním návodu na focení venku v každé denní době a za každého počasí z produkce JakNaFoceni.cz.

Fotíme venku: Doma i na dovolené I a II.

Cena je 189/199,-Kč za e-knihy v PDF s více než stovkou fotografií

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIHY A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihu ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Koupit

GARANCE vrácení peněz! Pokud se vám kniha nebude líbit, vrátím vám 100% z ceny!


Jak ohnisko ovlivňuje čas

Ohnisko ovlivňuje délku času, který jsme schopni udržet z ruky. Čím delší ohnisko, tím menší je úhel snímání, kvůli čemuž se u teleobjektivů obraz začne třepat. Ohnisko tedy ovlivňuje čas, kterým zvládneme vyfotit ostré snímky. Čím kratší („širokoúhlé“) ohnisko, tím delší čas můžeme zvládnout udržet z ruky.

Pravidlo pro výpočet času z ruky: čas = 1/ohnisková vzdálenost.

Příklad:

  • Fotíme-li na ohnisko 100mm, budeme moci použít bezpečně čas 1/100 s či kratší.
  • Fotíme-li se širokoúhlým objektivem 20mm, budeme si moci dovolit čas až 1/20 s.

Pohyb na fotografii

Druhý typ neostrosti poznáme podle toho, že objekt, který se pohybuje je rozmazaný, zatímco nehybné části fotografie jsou ostré.

Zvolili jsme sice dobrý čas z hlediska udržení z ruky, ale příliš dlouhý na to, aby byl pohybující se objekt ostrý. Typickým příkladem jsou běhající děti či sportovci, zvířata, automobily apod. Pokud není naším záměrem pohyb rozmazat, měli bychom nastavit čas alespoň na 1/250 sekundy, při sportu klidně i kratší (1/500s). Samozřejmě pokud je dostatek světla.

Pohybová neostrost

Pohybová neostrost

Clona 6,3, čas 1/50 s, ohnisko 150mm.

Fotografie je rozmazaná pohybovou neostrostí objektu, když si kachna začala čechrat peří. Proto je nejméně ostrá hlava, která se pohybovala nejrychleji. Zbytek těla je víceméně ostrý, i když při zvětšení bych se ani tam neměla čím chlubit. Delší ohnisková vzdálenost spolu s pohybem ptáka by vyžadovala minimálně kolem 1/150 s k dosažení dobré ostrosti.

Všimněte si: Pohybová neostrost ve fotografii není nutně chybou. Existuje mnoho případů, kdy jí můžeme naopak skvěle využít. Více dozvíte i v článku Jak fotit pohyb.

Clona a ostrost

V článku o hloubce ostrosti jsme si řekli, jak clona ovlivňuje velikost ostrého pole na fotografii. Čím nižší clonové číslo (a tedy otevřenější clona), tím menší je toto pole a tím hůře se nám bude ostřit.

Při nižších clonách si musíme dát větší pozor, jak a kam ostříme právě proto, že ostrost se velmi rychle ztrácí směrem od zaostřeného bodu. V extrémním případě to může znamenat, že zaostříme-li na nos, oko již ostré nebude!
Všimněte si malé zrady zvláště problematické při nedostatku světla:

Správná expozice XY = nižší clonové číslo + kratší čas NEBO: vyšší clonové číslo + delší čas

Zvláště při nedostatku světla se budete muset soustředit na přesné zaostření – budete se totiž potýkat buď s nízkou clonou a tedy malou hloubkou ostrosti nebo delším časem. A pokud zvýšíte ISO, tak na tom o moc líp nebudete (vysoké ISO způsobuje zhoršenou kvalitu a ostrost). Čtěte dále a zjistíte, jak nad nedostatkem světla vyzrát.

Režimy ostření

Ať už fotíte zrcadlovkou nebo digitálním kompaktem budete mít na výběr zpravidla několik režimů ostření.

U kompaktu jsou to nejčastěji:

  • Automatické ostření (AUTO, iESP) – fotoaparát si vybere sám, kam zaostří – často je to nejbližší či nejkontrastnější objekt;
  • Bodové zaostření na střed (SPOT, CENTER) – fotoaparát zaostří na střed obrazu, což můžeme použít k překomponování (viz.níže);
  • Priorita tváře (FACE) – fotoaparát rozpozná tvář na fotce a  zaostří na ní (nebo na nejbližší z tváří);
  • Manuální fokus (M) – ostření není příliš pohotové, neboť neprobíhá pomocí ostřícího prstence na objektivu (jako na zrcadlovkách), ale prostřednictvím tlačítek;
  • Sledování pohybu (CONTINUOUS, SERVO) – fotoaparát sleduje pohybující se objekt a přeostřuje.

Videokurzy ovládání zrcadlovky ======>

Snadný nákup fotoaparátu za nejlepší ceny =====>

Jak zaostřit kompaktem?

S kompaktem nemáte obvykle mnoho možností, protože jeho základní nastavení je plně automatické. Většinu času slouží dobře, ale občas nás může dohánět k šílenství. Například když ne a ne zaostřit na to správné místo. V tomto případě se nám nabízí funkce aretace fokusu neboli uzamknutí ostření. Jak funguje?

Jak zaostřit kompaktem

Jak zaostřit kompaktem

  1. V menu fotoaparátu vyberte u režimů ostření AF zaostření na bod nebo na střed (SPOT).
  2. Objekt, který chcete zaostřit, umístěte na displeji doprostřed a namáčkněte spoušť, čímž fotoaparát zaostří.
  3. Při stálém držení namáčknuté spouště překomponujte – tedy pohněte fotoaparátem tak, aby byl zaostřený objekt kde ho chcete mít. Neměňte vzdálenost mezi objektem a fotoaparátem po zaostření!
  4. Spoušť domáčkněte.

A co když zaostřit nejde? Fotoaparát projíždí focus sem tam a nemá čeho se „chytit“. Autofokus pracuje tak, že hledá nějakou kontrastní hranu, které by se chytil a zaostřil. Pokud tedy namíříte ostřící bod na jednobarevnou plochu, zpravidla vám nepůjde zaostřit a ani zmáčknout spoušť. Najděte tedy v blízkosti této plochy nějaký kontrastnější bod a zaostřete tam, poté překomponujte podle požadovaného záměru.

Příklad užití aretace fokusu. Fotoaparát ostřil doprostřed na bílou plochu a nějak mu to nešlo. Proto jsme pomocí překomponování zaostřili jablko a na dalším snímku citrón. Použit digitální kompakt Olympus µ1040. Klikněte na obrázek pro zvětšení.

Jak fotit ostře kompaktem

Jak fotit ostře kompaktem

Stativ, stativ, stativ (anebo blesk)!

A co když chcete fotit ve špatných světelných podmínkách nebo v noci? Fotoaparát je otevřený na „plnou díru“ (nejnižší možné clonové číslo) a čas je přesto neudržitelný z ruky. Můžete buď zvýšit ISO (což kazí kvalitu obrazu) anebo nasadit fotoaparát na stativ.

Kvalitní stativ vám umožní fotografovat s jakkoliv dlouhým časem. Pro profesionálního fotografa je nezbytným vybavením. Začátečníci ho použijí většinou především na noční fotografie.

Čtěte více ======>

Samostatnou kapitolou, která se úzce dotýká ostření a focení na stativu, je makro fotografie. Její ukázky můžete najít v rubrice Tapety na plochu.

Pokud chcete fotit v šeru/tmě statické objekty, bez stativu se neobejdete!

Jak fotit ostře v noci

Jak fotit ostře v noci

Foto: 0,6s, f6,3, ISO 200, ohnisko 50mm, stativ a dálková spoušť. Klikněte na obrázek pro zvětšení.

Stativ se samozřejmě nehodí na focení, kdy musíte mít fotoaparát v pohotovosti a když subjekt „utíká“ z obrazu. Klasicky reportáž, focení dětí, apod. Pro tyto případy vám nezbude nic jiného, než použít vysoké ISO, anebo blesk. Bohužel vestavěný blesk nelichotí fotografovanému subjektu. Proto profesionálové používají blesk externí. Ale práce s bleskem je velmi široké téma náležející samostatnému článku.

Pokud chcete fotit v šeru/tmě pohybující se objekty, bez blesku se neobejdete.

Jak fotit ostře pohyb

Jak fotit ostře pohyb

Foto s externím bleskem. Foceno v místnosti se slabým umělým osvětlením. Použití blesku bylo nezbytné kvůli „zmražení“ pohybu a dostatečnému osvětlení tanečnice. Klikněte pro zvětšení.

Žádoucí neostrost

Jak často připomínám, ani z hlediska ostrosti neexistují vždy pravidla jak správně fotit. Robert Vano a další skvělí fotografové jsou propagátory tzv. soft focusu, tedy focení s měkkým zaostřením (nebo spíše lehkým rozostřením) díky kterému mají fotografované osoby sametovou pleť a fotografie získá snový nádech či náladu.

Nikde není psáno, že jen ostrá fotografie je dobrá.

Žádoucí neostrost abstrakce

Žádoucí neostrost – abstrakce

Experimentuje a tvůrčím způsobem zkoušejte možnosti vaše i vašeho fotoaparátu.

Žádoucí neostrost dynamika

Žádoucí neostrost – dynamika

Foto 1/30 s, f5,6, 55mm ohnisko. Snímek působí velmi dynamicky, všichni někam spěchají. Díky lokálnímu zaostření přitahujeme pozornost na muže, jehož pohled zaujal objektiv fotoaparátu. Použita technika „panningu“.

Existuje mnoho scén, kdy neostrost není na škodu, ba naopak, je žádoucí. Typickým příkladem může být focení vodopádu. Také v noční fotografii se výborně dá využít jedoucích aut, nebo „zmizení osob“. Více se dočtete v článku o focení v noci.

Čtěte dále ======>

Doufám, že nyní již víte, jak fotit ostře. Takže vám tentokrát nepopřeji jen dobré světlo, ale hlavně pevnou ruku!

Sdílejte naše články na Facebooku. Stačí jeden klik! Také si můžete stáhnout tapety na váš Facebook!

Vaše LenkaS

P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.

46 pings

Skip to comment form

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>