«

»

Základní pravidla kompozice fotografie

Neexistuje způsob, jak správně fotit. Existují ale vodítka či pravidla, která dokáží fotografii učinit poutavou a přitáhnout pozornost diváka. Malíři, architekti a umělci všech oborů od samého počátku věků věděli, jak navodit harmonii a nechat svoje dílo zapůsobit. Řídili se totiž pravidly kompozice. K tomu, abyste i vy mohli nechat svoje fotografická dílka zapůsobit, nepotřebujete fotit zrcadlovkou ani drahými profesionálními foťáky. U kompozice fotografií totiž záleží pouze a jenom na vás!

Obsah

Základní kompoziční pravidla

Kompozice je jednoduše řečeno způsob uspořádání prvků v uměleckém díle – ve fotografii či obraze. Všechny prvky by měly být poskládány tak, aby působily na diváka harmonicky nebo zkrátka podpořily váš záměr. Pomocí kompozičního uspořádání obrazu totiž můžete divákům mnohé sdělit: Zvýraznit hlavní objekt, podtrhnout či potlačit vztah mezi prvky, přitáhnout nebo odvrátit pozornost od určité části obrazu, navodit pocit harmonie, dynamiky, nebo třeba vzbudit zvědavost.

Vnímání harmonie a estetična je do značné míry subjektivní a kolik je fotografů tolik je i kompozičních řešení, přesto je dobré začít s několika jednoduchými pravidly, než se pustíte do kreativního experimentování:

  • Zlatý řez a pravidlo třetin
  • Středová kompozice a symetrie
  • Perspektiva a kompozice – diagonály a linie
  • Nakloněná rovina

Zlatý řez a pravidlo třetin

První dvě pravidla kompozice spolu volně souvisejí a jsou velmi často zaměňována. Zlatý řez je běžně pokládán za průsečík přímek dělících obraz zhruba na třetiny v horizontální i vertikální rovině. Matematici by se určitě proti tomuto zjednodušení postavili a poznamenali by, že zlatý řez (či zlatý poměr) je zcela přesně definovanou konstantou estetického vyvážení proporcí různých délek a nenachází se ve třetině obrazu, ale v poměru 1:1.618.

Již staří Řekové pravidlo zlatého poměru definovali tak, že poměr kratší (b) a delší části (a) musí být stejný jako poměr delší části k celku: a/b = (a+b)/a.

Kompozice - zlatý řez

Podél přímek se umísťují významné linie a jeden z průsečíků pak náleží hlavnímu objektu, protože se předpokládá, že člověk podvědomě zabloudí očima nejprve právě tam a následně je do obrazu vtažen.

Kompozice zlatý řez

Foto: V přírodě se odráží zlatý poměr všude. Najdeme jej v uspořádání listů u květin, ulit živočichů nebo krystalických mřížek minerálů.

Nezdá se vám to taky nějak moc složité? Nejste sami! Přesný poměr zlatého řezu je samozřejmě při focení těžké vystihnout, proto se nahrazuje jednodušším kompozičním pravidlem třetin.

Kompozice a pravidlo třetin

V praxi se ovšem řídí kompoziční rozhodování nejen těmito pravidly, ale i tím, jaké prvky chceme do obrazu umístit a kolik prostoru s kontextem kolem nich ponechat, jaké pozadí a popředí máme k dispozici apod. Je tedy dobré obejít si scénu a spoušť stisknout teprve poté, když cítíme ten správný poměr všech prvků. Třetinové dělení je nicméně sázkou na jistotu!

Třetinová kompozice

Foto: Na třetinové přímky je umístěn jak hlavní objekt, tak horizont. Malý domek a měsíc vpravo vyvažují větrný mlýn – opět přibližně ve třetině.

Pravidlo třetin se uplatní i u polohy horizontu – v případě zajímavých mraků umístěte horizont níže a nechejte větší prostor nebi. Pokud se na nebi „nic neděje“, dopřejte mu naopak jen horní třetinu snímku nebo méně.

Kompozice a horizont

Čtěte více ====>

Tip: Na místě můžete zkusit vyfotit více různých fotografií, u nichž vždy lehce posunete hlavní linie či prvky na různá místa. Fotky pak můžete porovnat v počítači. Která na vás působí nejlépe a proč? Takovým cvičením si brzy vypěstujete podvědomý cit pro kompozici. Aktivace mřížky v hledáčku či na displeji vám napoví dělení scény a také pomůže vyrovnat horizont či vertikály. Nenechte se jí ovšem zlákat a fotit vše jen podle ní.


Kompletní pravidla kompozice najdete v knize:

Kompozice fotografie od A do Z.

Cena je 199,-Kč za 83 stran e-knihy v PDF s více než 160 fotografiemi

====> PODÍVEJTE SE NA UKÁZKY, OBSAH KNIH A RECENZE ČTENÁŘŮ

Nebo si můžete knihy ihned snadno koupit online – ať už kartou, bankovním převodem nebo přes PayPal na zabezpečené platební bráně GoPay. Odkaz ke stažení Vám příjde ihned do emailu.

189 Koupit

Všechny mé knihy o focení najdete tady: E-knihy o focení

GARANCE vrácení peněz: Pokud se vám kniha nebude líbit.


Středová kompozice a symetrie

Výše jsem uvedla jedno ze základních a nejužívanějších pravidel kompozice. Začínající fotografové však velmi rádi umisťují hlavní objekt na střed, který neprávem považují za nejdůležitější bod v obraze. Středová kompozice totiž často působí staticky a nudně, například při focení dovolenkových portrétů. V rodinných albech je až příliš mnoho podobných snímků:

Středová kompozice postava

Foto: Typický snímek, jakých si vozíme z dovolených tucty. Spíše, než o středovou kompozici jde o „nedostatek kompozice“.

Problémem středového umístění není jeho samotná poloha, jako spíše množství prostoru, které vzniká kolem a přispívá k celkové nepřehlednosti snímku. Co je vlastně hlavním motivem podobných záběrů? Postava nebo budova?

Nabízí se samozřejmě otázka, jak to napravit. Tento nelehký úkol si zaslouží rozebrat detailněji prostoru a proto jej najdete v e-knize o kompozici.

Čtěte více =====>

Nezatracujme však středovou kompozici zcela! Některé motivy vybízejí k tomu, aby byly zachyceny prostřednictvím souměrného uspořádání prvků. Jde o objekty, které jsou samy krásné právě svou symetrií. Typickým příkladem je architektura – její exteriér i interiér:

Symetrická kompozice

Foto: Architektura je jedním z typických témat vhodných pro symetrickou kompozici podle svislé osy. Všimněte si však, že budova se neocitla v pasti středu, protože nad ní a pod ní nevzniká zbytečné prázdné místo.

Podobně bychom mohli přistupovat k odrazům ve vodě, kde zase využijeme podélné středové přímky:

Středová kompozice - odraz

Foto: Horizont umístěný na středu umocňuje zrcadlení hor v klidné hladině Štrbského plesa a proto je horní a dolní část obrazu symetrická. Loďka je nicméně přibližně na průsečíku třetin vzadu vyvážená budovou v levé třetině.

A takto tedy rozhodně ne!:

Středová kompozice špatně

Foto: Kolem středově umístěné loďky na tomto záběru vzniká množství nicneříkající vodní plochy a celkově snímek působí opravdu nudně.

Středová kompozice a portréty

Středová kompozice není typickou volbou pro portréty. Přesto jsou to často ti nejlepší portrétní a reportážní fotografové, kteří porušují všechna pravidla kompozice fotografie. Mohou si to dovolit právě díky tomu, že jsou slavní a odlišují se od většiny svých poslušných kolegů. Porušovat pravidla však můžete i vy, pokud budete vědět, co tím sledujete.

Středová kompozice a portrét

Foto: Foceno širokoúhlým objektivem, který je typický pro reportážní fotografii (28mm). Malá holčička byla umístěna na střed výřezu se záměrem zdůraznit její důležitost (já jsem tu doma!), která je v kontrastu s její malou postavou ve srovnání s obrovským stolem. Skvělé na podobných portrétech s méně obvyklou kompozicí je, že se za nimi skrývá smysl, který jitří představivost diváků. Clona f2,8, 1/50s, ISO 320.

Kolik fotografů, tolik kompozic

Pro každou scénu můžeme najít mnoho různých kompozic. Neexistuje jednotné pravidlo pro konkrétní námět. Vše záleží na tom, které prvky chcete v obraze mít, jak mají vzájemně „komunikovat“ či jaké množství kontextu se vám zdá nejvhodnější. V každém případě se vše odvíjí od volby hlavního motivu. Je jím krajina, portrét nebo třeba zobrazení poklidné atmosféry u domu?

Pokusím se to ukázat na následující dvojici snímků.

Třetinová kompozice s kontextem

Foto: První příklad kompozice vykresluje tichou atmosféru klidného letního dopoledne. Kočka je umístěna napravo a je vyvážena nalevo, také zhruba ve třetině osobou, která sedí u stolu. Tyto dva subjekty dodávají obrazu trojrozměrnost – hloubku. Fotografie není jen portrétem kočky, ale spíše scénou poklidného nedělního dne.

Kompozice - portrét kočky

Foto: Druhý snímek kočky je zcela bez kontextu s rozostřeným a co nejméně rušivým pozadím s těsným ořezem. Nevíme, kde se kočka nachází ani jaká tam panuje atmosféra. Toto je „kočičí portrét“ . Nenechte se mýlit, nejedná se o středovou kompozici – oči kočky jsou na průsečíku třetin a její tělo se diagonálně postupně ztrácí do prostoru.

Uspořádání snímků záleží tedy na vašem záměru a preferencích. Kompozice vám pomáhá zdůraznit to, co chcete svými fotografiemi povědět. Můžete s její pomocí sílu fotky jak podtrhnout, tak sabotovat.

Hloubka a dynamika

Perspektiva a kompozice: Diagonály a linie

Diagonální kompozice působí dynamicky a zajímavě. Vede oko diváka do obrazu a dodává obrazu perspektivu, tedy hloubku a prostor. Navíc vypadá často i velmi elegantně.

Kompozice a diagonála

Kompozice a diagonála

Foto: Linie soch probíhá úhlopříčně, což je kompozičně zajímavější než focení zepředu „na plocho“. Vzniká zde totiž možnost efektně si pohrát s hloubku ostrosti a dostat do snímku třetí rozměr.

Stejně dynamicky a zajímavě působí využití perspektivy sbíhajících se linií, například cesty v krajině apod., které navozují pocit prostoru a vedou oko diváka směrem DO fotografie a k co nejdelšímu setrvání v ní.

Kompozice a perspektiva

Kompozice a perspektiva

Foto: Zmenšující se domky podél cesty dodávají fotografii hloubku a dojem prostoru. Foto z Azorských ostrovů. Další příklady hledejte ve fotogalerii Azorské ostrovy.

Nakloněná rovina

Diagonály do snímku dostanete také pomocí naklonění horizontu. Takový náklon je ještě dynamičtější a pomáhá navodit pocit rychlosti, pohybu, naléhavosti, akce…

Kompozice nakloněná rovina

Kompozice nakloněná rovina

Foto: Nakloněná rovina působí velmi dynamicky. Zvláště ve spojení s jedoucím autem rozmáznutým pohybem.

Čtěte více =====>

Někdy je naklonění roviny horizontu způsob, jak do obrazu dostat vše, co chceme, pokud jsme omezeni ohniskem. Je to pěkné ozvláštnění série snímků, když jeden či dva pořídíte tímto způsobem. Fotit tak lze téměř cokoliv, čemu chcete dodat dynamiku, pohyb či napětí. Vyvarujte se ale dlouhé série fotek s podobnou kompozicí a sázejte spíše na variabilitu.

Úklid v obraze

Ještě jsem zdaleka nevyčerpala vše, co jde říct o kompozici. Jednu věc je třeba ale na závěr přece jen ještě dodat. Je důležité uklidit si v obraze. Často platí, že čím méně výrazných prvků ve fotografii je, tím je kompozice silnější a působivější. Stačí třeba jen jeden barevný akcent na jednoduchém pozadí.

Kompozice a barevný akcent

Kompozice a barevný akcent

Foto: Fotografie symbolizující svatební přípitek. Díky těsnému výřezu je důraz na sklenici šampaňského. Výrazná barva jahody přitáhne pozornost, pozadí neruší. Přes toto zjednodušení je každému hned jasné, o co se jedná. Detail vypovídá o celku.

Pro čistotu kompozice je často užitečné přitáhnout si objekt blíže (jít blíže nebo zazoomovat na detail), anebo použít malou hloubku ostrosti, která zbaví pozadí rušivé změti. Jako trénink může pro začátek posloužit hra s ořezem fotek v počítači.

Doufám, že jsem vás přesvědčila, že vylepšit fotografie pomocí základních kompoziční pravidel není tak složité a zvládne to s trochou cviku každý!

Přeji vám dobré oko!

A pokud se vám článek líbí, nezapomeňte mu dát váš lajk!

Vaše LenkaS

P.S. Poslední dobou jsem se zbláznila do udržitelného životního stylu. Nejen proto, že miluji focení přírody, je pro mne extrémně důležité zachovat její krásu a nedotčenost. Říkám proto ne jednorázovým obalům a hledám jejich vhodné alternativy. Přidáte se ke mně? 🙂 =====> Začněte tady: Přečtěte si, jak začít.

21 pings

Skip to comment form

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>