«

»

Jak si vybrat vhodný objektiv pro digitální fotoaparát?

S výběrem zrcadlovky nebo jiného fotoaparátu s výměnnými objektivy váš čeká dvojnásobně nesnadný úkol. Nejen vybrat to správné „tělo“, ale vybrat k němu jeden či více objektivů. Jak a podle čeho ale objektivy vybírat a existuje takový, který by byl perfektní ve všech směrech? Možná v říši pohádek. Co je tedy potřeba znát a zvážit při výběru a na jaké nejdůležitější parametry se zaměřit?

Jeden nestačí…

Jeden ideální objektiv neexistuje. Pokud máte digitální zrcadlovku nebo jiný typ fotoaparátu s výměnnými objektivy, tak už to vás předurčuje k tomu mít objektivy minimálně dva. A pokud si myslíte, že vše vyřeší ultrazoom 18-300mm, tak to je určitě velmi snadné řešení, ale připravujete tím vaše fotografie o maximální možnou kvalitu. Čím delší rozsah zoomu, tím větší kompromis z hlediska kvality fotek, světelnosti a rychlosti ostření.

Výběr objektivu je do značné míry hodně subjektivní a proto než přistoupíte ke studiu parametrů, musíte si sami pro sebe odpovědět na otázky, které za vás nikdo jiný nezodpoví:

  • Co a jak budete fotografovat? (Jaký žánr? Budete fotit pohyb?)
  • Kolik chcete investovat?
  • Kde budete převážně fotografovat? (Daleké cesty, turistika, pohodlí domova?)
  • A tím spojená moje nejoblíbenější otázka: S čím jste ochotni se tahat? (Kvalita a světelnost jsou často vykoupeny větší váhou, zejména u zoomů)

Máte své odpovědi? Tak se můžete začít seznamovat se základními parametry, které by vám měly pomoci vybrat si ten správný objektiv.

Základní parametry pro výběr vhodného objektivu jsou:

  • Požadované ohnisko na základě účelu využití
  • Formát zrcadlovky (velikost senzoru)
  • Světelnost (clonový rozsah)
  • Další (např. rychlost ostření, minimální ostřící vzdálenost, stabilizace…)

Tip: Čím vyšší rozlišení a kvalita zrcadlovky, tím více se vyplatí pořídit si také kvalitní objektiv. Proto se s vyšší třídou zrcadlovek prodávají zpravidla i lepší „setové“ objektivy. Není radno degradovat tělo zrcadlovky nejlevnějším sklem.

Při porovnávání parametrů objektivů vám pomůže přehledný e-shop =====>

Ohnisková vzdálenost

Ohnisková vzdálenost určuje zorný úhel (šíři) záběru a tedy i to, jak velký výřez scény se zobrazí na výsledném snímku. Čím vyšší je číslo (udávané v milimetrech), tím užší bude úhel záběru a tím menší část scény se do něj vejde. Z logiky věci vyplývá, že čím menší část scény bude zobrazená, tím větší se jednotlivé její části budou zdát.

Nejlépe si to ukážeme na snímcích:

Jak vybrat objektiv-ohnisko

Foto: Snímek vlevo je pořízen ohniskem 24mm a vpravo pak na 10x delší ohnisko teleobjektivu – 240mm. Obojí na fullframe zrcadlovce.

Trocha zmatku nastává tehdy, kdybychom měli digitální senzor velikosti červeného výřezu na levém snímku, tedy desetkrát menší než je použitý fullframe formát. Tam bychom dostali při použití ohniska 24mm stejný snímek, jako je ten vpravo a to bez nutnosti ořezu v PC. Jelikož by byl senzor 10x menší, násobilo by se totiž použité ohnisko rovněž desetinásobně. A tím se dostáváme k problematice formátu a crop faktoru.

Porovnejte si ceny objektivů =====>

Formát

Jak jsem již naznačila pomocí dvou snímků výše, výběr ohniska záleží na velikosti digitálního senzoru vašeho přístroje. U zrcadlovek je to nejčastěji jedna z těchto dvou velikostí:

  • APS-C (základní a střední třída zrcadlovek)
  • Fullframe neboli plné políčko, značené také jako „35mm“ (vyšší a profesionální třída fotoaparátů)

U bezzrcadlovek s výměnnými objektivy se setkáváme i s menšími velikostmi digitálních čipů, a proto se pro ně vyrábějí také speciální kompatibilní objektivy. My však zůstaneme pro přehlednost u dvou nejpoužívanějších formátů.

Musíme tedy znát velikost senzoru, abychom byli schopni přepočíst skutečné ohnisko, tedy skutečnou šíři záběru našich snímků. Na objektivech určených pro zrcadlovky se totiž udává ohnisko v ekvivalentní hodnotě pro fullframe formát (někdy značeno jako eq 35mm).

Příklad: Toužím-li po základním univerzálním pevném skle, za které se obecně považuje 50mm ohnisko, pro APS-C zrcadlovku budu muset zakoupit 35mm sklo, protože 50mm na menším senzoru poskytne záběr v šíři 75mm objektivu a to je pro „univerzální použití“ už poněkud dlouhé. Od koupě 50mm pevného skla vás však neodrazuji, ba naopak. Čtěte dále.

A jak se dozvíte ten správný přepočet? Díky crop faktoru!

Přepočet je jednoduchý. APS-C senzory u Canonu mají crop faktor 1.6, pro Nikon, Pentax a Sony je to 1.5.

Crop faktor a objektivy

Foto: Obrázek naznačuje různé velikosti senzorů od plného formátu až po čipy nacházející se v kompaktech. Těmto velikostem se musí přizpůsobit i šíře záběru objektivů (ohnisko). Čím menší senzor, tím širší ohnisko je potřeba pro pokrytí záběru původního fullframe políčka, které slouží jako reference.

Značení objektivů

Protože je velikost APS-C čipů velmi rozšířená, výrobci pro něj dodávají speciální objektivy, kterým se „zkracuje ohnisko“, aby vykompenzovaly zmiňovaný ořez. Tyto objektivy naleznete pod různými značkami podle výrobce:

  • Nikon DX
  • Canon EF-S
  • Sony DT
  • Pentax DA
  • Sigma DC
  • Tamron Di II
  • Tokina DX

Crop faktor a objektivy

Foto: Dobrá ilustrace toho, jak dopadne širokoúhlý objektiv formátu DX na fullframové zrcadlovce.

Čtěte více =====>

  • Fotíme venku II – Pokročilé informace o fotografickém vybavení a práci s ním naleznete v mých knihách.

Teď, když známe formát a problematiku přepočtu ohniskových vzdáleností, bude nás jistě nejvíce zajímat praktické využití různých ohniskových vzdáleností.

Základní využití různých ohniskových vzdáleností

V následující tabulce je přehled ohniskových vzdáleností pro APS-C senzory tak, jak jsou značeny na objektivech (tedy eq 35mm) a jejich využití.

Ohniska pro APS-C Využití
10-16mm Velmi krátká ohniska hodící se pro interiery, architekturu, focení krajiny a někdy i reportáž. Je třeba počítat s velkým soudkovitým zkreslením.
17-50mm Ohniskový rozsah obvyklý u základních zoomů. Jeho použití je univerzální a rozhodně je vhodné mít tento rozsah pokrytý jedním či více objektivy.
35mm Základní ohnisko, které po přepočtu na plný formát dává 50mm a tím poskytuje snímky přirozené lidskému oku. Hodí se na všechno, i když na krajinu může být příliš dlouhý a na portréty příliš krátký. U fullframe zrcadlovek je toto ohnisko tradičně považováno za reportážní.
50mm Ohnisko 50mm je zlatým standardem doby kinofilmu. Po přepočtu však dává při 1.5 crop faktoru ohnisko 75mm, čímž ztrácí na zamýšlené univerzálnosti. Na focení rodinných snímků včetně portrétů se však stále dobře hodí už proto, že pevná skla této hodnoty patří mezi nejkvalitnější a cenově dostupná. Do interieru nebo na skupinové momentky je toto ohnisko nicméně příliš dlouhé a proto se nahrazuje 35mm.
70-100mm Klasický portrétní rozsah vhodný také pro focení detailů a produktů.
100-300mm Teleobjektivy do přírody či na sport, či všude tam, kde potřebujeme dostatečné přiblížení. U vybraných objektivů se tento rozsah pojí také s možností přepnutí do režimu „makro“.
nad 300mm Extrémní přiblížení hodící se do divoké přírody, na focení ptactva nebo „paparazzi“ snímky.

Světelnost aneb Úskalí nejnižší clony

Hned po ohniskové vzdálenosti vás bude zajímat světelnost objektivu, tedy to, jakou nejnižší clonou objektiv disponuje. Čím nižší číslo, tím lepší, protože to znamená, že větším otvorem bude dovnitř pronikat i více světla a my tak budeme moci fotit i při horších světelných podmínkách (za šera, uvnitř, ve stínu). Druhým velkým přínosem nízkých clonových čísel je schopnost rozmazat pozadí, tedy dosažení malé hloubky ostrosti. A to už jsou dva pádné argumenty k zamyšlení.

Čtěte dále =====>

V praxi to znamená, že ideálním parametrem je v případě základních zoomových objektivů clona f2.8 v celém rozsahu a v případě pevných skel pak clona ještě nižší (f1.8, f1.4). U levnějších objektivů však takové parametry nenajdete, tam budou základní clony vyšší (viz objektiv vlevo na následujícím snímku). Totéž platí pro teleobjektivy, kde zejména u těch velmi dlouhých skel (nad 200mm) je technicky velmi obtížné a extrémně nákladné získat dobrou světelnost.

Výběr objektivu

Foto: Dobrá světelnost objektivu, za kterou lze považovat clonové číslo f2.8, je vykoupena jednou na první pohled velmi zřetelnou daní. Je jí velikost objektivu. Když se k tomu přidá fakt, že kvalitní světelné objektivy jsou navíc konstruovány z trvanlivějších materiálů, je na světě nejen rozdíl ve velikosti, ale i značný rozdíl ve váze a také v ceně. V tomto případě je to více než půl kilogramu a 40 tisíc korun!!! Kvalita a trvanlivost obou objektivů jsou však nesrovnatelné.

Tip: Podívejte se na bazarové nabídky objektivů. Při možnosti odzkoušení předem vám na rozdíl od koupě fotoaparátu samotného nehrozí, že se vám objektiv „pokazí“.

Jak číst šifry na objektivu?

Často můžete vidět na objektivu dva údaje clonových čísel a další spoustu písmenek. Co všechny značí najdete v obrázku.

Čteme na objektivu

Obrázek: Všimněte si zejména faktu, že dva údaje pro clonové číslo neznačí celkový rozsah, ale nejnižší možnou clonu, která se liší pro jednotlivé konce ohniskového rozsahu. Takový „clonový handicap“ je běžný pro setové objektivy.

Další parametry

Samozřejmě jsou ještě další parametry, které se k objektivům vztahují, i když ty nejdůležitější jsme již probrali výše.

  • Stabilizace obrazu: Prodlužuje expoziční časy až 8x a hodí se tedy při focení z ruky v nedostatku světla. Každý výrobce ji značí jiným názvem a zkratkou. U nikonu je to VR, u Canonu zase IS. Je užitečná zejména pro delší ohniska – možná víte, jak se při vyzoomování dokáže obraz „třepat“ v hledáčku. Zbytečná je naopak u krátkých ohnisek a při focení ze stativu. Stabilizace zvyšuje cenu objektivu.
  • Rychlost ostření: Existují dva druhy ostření – klasické a ultrazvukové. Klasické je pomalejší, hlučnější a v kombinaci s kontinuálním zaostřovacím režimem i méně přesné. Zejména u delších zoomů může trvat celkem dlouho, než motorek přejede z jednoho konce na druhý. Z důvodu rychlosti, přesnosti a naprosté bezhlučnosti bylo vyvinuto ultrazvukové ostření, při kterém se navíc neotáčí předek objektivu (a tedy ani našroubované filtry). Ocení ho zejména všichni fotografové sportu či pohybu obecně, divoké přírody a koneckonců i reportáže a svateb. Označuje se podle výrobce různě – USM (Canon), SWM (Nikon).
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: Možná se vám někdy stává, že chcete vyfotit nějaký detail, třeba květinu hodně zblízka a objektiv vám ne a ne zaostřit. Je to proto, že jste překročili minimální zaostřovací vzdálenost. Pokud rádi fotíte detaily, vyplatí se vám poohlédnout se po objektivech, které jsou schopny zaostřit na mnohem menší vzdálenost a tudíž dosáhnout velkého zvětšení fotografovaného objektu/předmětu. Zpravidla jsou to objektivy označené jako Makro nebo Micro a jejich zvětšení je ideálně 1:1, ale bývá i menší.

A co dál?

Samozřejmě to není vše, co se o objektivech lze dozvědět a jak je hodnotit z hlediska jejich kvality. Existují podrobné recenze individuálních objektivů, které posuzují jejich kvalitu podle ostrosti či závažnosti optických vad. Než napíšu další článek týkající se těchto kritérií, můžete se podívat na tyto stránky (v angličtině), pokud budete chtít porovnat detailněji vámi předvybrané objektivy:

A pokud máte vybráno, pusťte se do porovnání parametrů, cen a nakonec do samotného nákupu. Pomůže vám v tom přehledný e-shop a srovnávač cen:

Tak jaký objektiv jste si zvolili?

Vaše LenkaS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>