Slovník fotografických pojmů

Slovník fotografických pojmů je neustále rozšiřovaný pomocník každého fotografa, ať už začátečníka nebo pokročilého.

Bokeh

bokeh

  • Název je z japonštiny a znamená „rozostření“. Značí zobrazení oblasti ve snímku, která je mimo rovinu ostrosti.
  • Jeho kvalita je ovlivněna především konstrukcí objektivu a clony (množstvím lamel). Čím více lamel, tím má otvor více kruhový tvar a tím je také bokeh jemnější.
  • Kvalitní objektivy se vyznačují kvalitním bokehem, který je nutností zejména v portrétní a makro fotografii.

Bracketing expozice

Bracketing expozice

Bracketing expozice

  •  Automatický posun expozičních stupňů (EV) za účelem výběru nejlepší expozice nebo skládání expozic v počítači.
  • Najdete ho buď v menu fotoaparátu nebo na tlačítku označeném BKT.
  • Podle možností fotoaparátu si můžeme vybrat 2-5 snímků s různou expozicí po krocích od 1/3 po 2 EV. Výsledkem je škála snímků od přeexpozice do podexpozice.
  • Využívá se také při tvorbě HDR fotografií.

Clona

clona

  • Kruhový otvor v objektivu fotoaparátu, který určuje, jaké množství světla dopadne na senzor nebo film.
  • Díky pohyblivým lamelám, které umožňují zvětšit či zmenšit průměr otvoru, je množství světla dopadající na senzor regulováno podle potřeby.
  • Clona určuje hloubku ostrosti.
  • V angličtině se clona nazývá aperture a proto je na fotoaparátech často značena jako A (Av).

CPL – cirkulární polarizační filtr

Cirkulární polarizační filtr

  • Hovorově polarizák. Kruhový filtr opatřený závitem, který se šroubuje na objektiv. Objektiv musí být rovněž opatřen závitem a jeho průměr se musí shodovat s průměrem filtru. Pokud máme více objektivů, je možné, že budeme pro každý potřebovat jiný polarizační filtr.
  • Postupným otáčením filtru v objímce zajistíme různou intenzitu efektu filtru. Proto se filtr nazývá cirkulární.
  • Využívá se principu polarizace světla. Od různých ploch se odráží nepolarizované rozptýlené světlo, z něhož si filtr vybere polarizované paprsky. Výsledkem je redukce odlesků (sklo, vodní hladina), saturace barev, zvýšení kontrastu. Proto se hojně využívá hlavně při focení krajiny.

    Efekt polarizačního filtru

    Efekt polarizačního filtru

  • Jeho efekt nelze nahradit v počítači a proto má své důležité místo i po nástupu digitální fotografie.
  • Intenzita efektu záleží na úhlu vzhledem ke zdroji světla (slunci) a na typu světla (počasí).
  • Negativní stránkou použití polarizačního filtru je úbytek světla o 1-2 EV (expoziční stupně).

Crop faktor

Crop faktor

  • Poměr ořezu neboli velikosti konkrétního senzoru (digitálního čipu) ke standardní referenční hodnotě, která má velikost kinofilmového políčka 35mm.
  • Poměřují se úhlopříčky obou obdélníků:

Crop faktor = úhlopříčka kinofilmu (43,3mm)/ úhlopříčka konkrétního senzoru.

  • Levnější verze digitálních zrcadlovek mají senzor typu APS-C, který má crop faktor 1,5 či 1,6. Vyrábí se na ně speciální objektivy (Nikon DX, Canon EF-S).
  • Crop faktor násobí ohnisko objektivu, protože na menším senzoru dochází k ořezu a tudíž prodloužení ohniska (viz. obrázek). Udávané ohnisko kupovaných objektivů se tedy musí přepočítávat podle crop faktoru (neplatí pro kompakty – u těch se udává již přepočítané ohnisko např. takto: 28-200 eq 35mm).
  • Na tomto odkaze najdete Nástroj na přepočet ohniskových vzdáleností.
  • Více k problematice digitálního čipu v článku Jak vybrat kompakt.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>